Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Udstilling: Tints of Venice af Olga Krukovskaya

Dato
11.09.2014
Kategori
Biblioteket
Tints of Venice af Olga Krukovskaya

Tirsdag d. 16. september 2014 åbner udstillingen TINTS OF VENICE af Olga Krukovskaya, studerende v. Kunstakademiets Arkitektskole.

Exhibition review by Søs Bech Ladefoged, Stud.mag.art, Aarhus Universitet

Tegninger fra Venedig Når du som beskuer kaster dit blik på tegningerne af Olga Krukovskaya, er du ikke i tvivl om den unge russiske kunstners akademiske baggrund. Krukovskaya, der er uddannet på Moscow Institute of Architecture, arbejder med en utrolig præcision og et øje for detaljen, hvilket leder tankerne tilbage til kunstens akademiske skoling fra før fotografiets fremkomst, hvor blandt andre de danske guldaldermalere arbejder med arkitekturen i deres skildringer af Danmark såvel som Italien. Tegningerne af den virkelige arkitektur i vor tids Venedig refererer dog endnu længere tilbage i kunsthistorien, idet opbygningen af perspektivet, den stringente akademiske tegning og ikke mindst selve den skildrede arkitektur har stærke referencer til den italienske renæssance. Som tegner bevæger Olga Krukovskaya sig i spændingsfeltet mellem arkitektens tegning og kunstnerens eksperimenterende og undersøgende tilgang til mediet. Arkitekturens materialer og overflader med et strejf af patina  fremstår til tider langt vigtigere end den sirligt præcise genskabelse af en smuk bygning i Venedig. Krukovskaya zoomer ind på delene og udelader med et bevidst snit ikke blot resten af arkitekturen men også det omkringliggende miljø, hvilket medvirker til et simpelt såvel som rent udtryk i en ellers meget detaljerig tegning.

Om udstillingen skriver Olga:

"Watercolour drawings presented at the exhibition aim to capture the beauty and ageing of Venetian architecture.  The permanence of colour in inlaid marble work and blackening of the limestone. Inspired by John Ruskin’s magnificent ‘Stones of Venice’. Selected buildings are depicted with high attention to every detail, to create a visual catalogue of the current condition of architecture that goes in parallel with Ruskin’s focus of work in the nineteenth century when the improper methods of renovation led to the loss of the most remarkable monuments. Drawing is the oldest tool of an architect — how relevant could this technique and skill be now? The works are made during the visit to Venice in August of this year".

Olga Krukovskaya

Biography of Olga:

Olga Krukovskaya, born 1988 in Russia. Studied at the Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture, CITA studio (2013­—2014). Graduated from Moscow Institute of Architecture (2007—2013) in Russia. Exchange year at Royal Institute of Technology in Stockholm, Sweden. Studied drawing and painting at the studio of Evgeny Chivikov in 2005—2006. Internship at Project Meganom in 2012 (Moscow, Russia), worked as a freelance graphic designer and photographer. olgakrukovskaya.com

Udstillingen kan ses frem til den 30. september 2014 på Biblioteket, Danneskiold-Samsøes Allé 50, 1434 København K.