Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Agenda # 4: E-læring

Blogpost af
Lene Dammand Lund
Dato
13.03.2014

Forleden var det 25 år siden internettet kom til Danmark. Elektroniske medier har ændret vores kommunikationsformer fundamentalt. Inden for uddannelse og forskning handler det blandt andet om E-læring og Big Data. Men man kan ligeså godt få lært sig begrebet MOOC; Massive Open Online Courses.

Knowledge in a MOOC
MOOC; Massive Open Online Courses

I løbet af det sidste år har onlineundervisning bredt sig med lynets hast. 18 af de 20 bedste universiteter i Nordamerika tilbyder gratis onlinekurser. Nogle har langt over 100.000 studerende. To af verdens førende universiteter, Harvard og MIT, har investeret i nonprofit-partnerskab, som nu omfatter gratis onlineundervisning på 12 universiteter. Desuden har over 200 institutioner fra hele verden har udtrykt interesse for at være med. I Danmark er DTU, KU, CBS i gang og SDU er på trapperne. Her bruger man platformen www.coursera.org, som er et besøg værd. Universiteternes motivation er bl.a. at markere deres styrkeområder internationalt og at efterkomme det stigende pres, som de er underlagt for at videndele globalt. Men ikke mindst handler det om at gøre sig pædagogiske erfaringer og give forskere og studerende mulighed for at udvide deres netværk.

Mange udenlandske universiteter er afhængige af studenterbetaling. Her er MOOCs en vej til indtjening. Det sker ved at der udbydes MOOCs (som ikke er meritgivende), men hvis man så vil have et bevis på at man har taget kurset, skal man betale for det. Se bl.a. dette eksempel, hvor arkitekten Daniel Liebeskind bliver brugt som kanonføde:

Leuphana Digital School - "ThinkTank -- Ideal City of the 21st Century"
Leuphana Digital School - "ThinkTank -- Ideal City of the 21st Century"

At se MOOCs som en måde at spare penge på, er ikke interessant for KADK. Vi vil altid være afhængige af personlig vejledning og det er dyrt at lave gode MOOCs. Men der er ingen tvivl om at MOOCS og e-læring I det hele taget kan højne kvaliteten. E-læring kan forbedre grundlaget for den vejledning, studerende modtager. Det kan for eksempel ske ved at studerende bliver bedt om at gennemføre et bestemt MOOC som udgangspunkt for undervisningen på KADK.

Allerede i dag filmes flere af forelæsningerne på KADK. Det betyder at gode forelæsninger kan genbruges, men der er også et spændende perspektiv i såkaldt ”flipped learning”, hvor studerende undervises via digitale medier derhjemme og tiden med underviseren bruges til at diskutere det, man har set. Meget af dette kunne vi sådan set gå i gang med i morgen. Nogen er sikkert allerede i gang. MOOCs’ene er der og alle har desuden adgang til de medier, der kan facilitere det:

voicethread.com, screenr.com, youtube.com, soundcloud.com, twiducate.com, twitter.com osv.

Med tiden skal vi også udvikle MOOCs på KADK. Det skal vi gøre for at forbedre kvaliteten af forskning og undervisning, blandt andet ved at studerende, undervisere og forskere gennem MOOCs bliver del af internationale clusters, som man kan diskutere sine ideer med og/eller få feed-back fra på det, man arbejder med.

SUCCESS IN MOOC / Narrated by Dave Cormier
SUCCESS IN MOOC / Narrated by Dave Cormier (klippet indledes med en annonce)

KADK har allerede en unik ”blended” undervisningsform med afsæt i forskning, kunstnerisk udvikling og praksis. Vi har også de digitale og kommunikative kompetencer der skal til at lave banebrydende MOOCs, og vigtigst af alt har vi faglig viden at bidrage med. Derfor tror jeg også vi vil kunne spille en vigtig rolle i udviklingen af MOOCs. Når den nye struktur kører på skinner, er her et spændende nyt udviklingsfelt.

Kommentér her