Mød Jonas og Frida, studerende på glas

Frida Lunden og Jonas Ioannou studerer glas på Bornholm

Jonas Ioannou og Frida Lunden studerer begge glas på første år. Vi har spurgt dem om, hvordan livet som studerende på Bornholm er, og hvad der er det mest interessante ved deres uddannelse. 

Hvad er det mest interessante ved netop denne uddannelse?

Frida: For mig er det interessante jo først og fremmest det at være tæt på materialet, det vil sige at jeg gennem en række læringsprincipper opnår et materialekendskab på højt niveau inden for kunsthåndværk og design.

Der er et meget levende studiemiljø, og jeg er glad for at man som studerende har adgang til skolens værksteder 24 timer i døgnet. 

Jonas: Jeg syntes at det interessant at udvikle sig i nye retninger gennem teori og metode, sådan at man opnår en større forståelse for design og kunsthåndværk, både historisk men også det at udvikle eget design og kunsthåndværket i en nutidig kontekst.

Det er superfint at vi både har mulighed for at arbejde selvstændigt med projektforløb, og at vi samtidig for mulighed for eksperimentere gennem materialet. Netop med udgangspunkt i materialet og gennem håndværket får jeg mulighed til at udvikle mit eget kunstneriske sprog.

Hvordan er det at bo og være studerende på Bornholm?
Frida: Jonas og jeg bor sammen i et rækkehus her i Nexø, men mange andre af de studerende bor i et fælleshus tæt på skolen. Vi trives på Bornholm, naturen er fin og alt er tæt på. Vi bruger meget tid på skolens værksteder, og  det gør at der hele tiden er mange studerende uanset om det er tirsdag eller lørdag. Det gør miljøet levende!
Studiemiljøet er godt, og både gæstelærere og vores faste undervisere Nina og Viki er meget dygtige. Vi har mange faciliteter, og gode muligheder for at arbejde både i glas og keramik. 

Arbejdet med at skabe et produkt i glas, starter længe før ovnen varmes op. I denne billedserie kan du følge Frida og Jonas gennem hele processen, fra ideen tager form på papiret, til det endelige produkt står færdigt. 

1/25
Idéudvikling af en glasvase. Først skitseres forskellige former på papir.
Der tales om de forskellige skitser, hvordan kan de tegnede skitser omsættes til det varme glas.
Der tales om de forskellige skitser, udvælgelse af den der skal omsættes til glas.
De to studerende taler om proportioner og form ved hjælp af små lerskitser.
De to studerende taler om proportioner og form ved hjælp af små lerskitser.
Glasværkstedet på KADK, Bornholm er veludstyret og med god plads til ideudvikling.
Det første glas bliver taget ud af ovnen.
Der sættes farve på det klare glas ved hjælp af koncentreret tap-farve der er opvarmet i ovn.
Glasset og glasfarven bliver opvarmet til samme temperatur i indvarmningsovnen.
Glasset jævnes og gøres klar til at hente endnu mere varmt glas udenpå. Et værktøj i glasværkstedet er en foldet våd avis, d
Mere glas hentes ud af potten med varmt glas.
Igen jævnes glasset, denne gang med en træ scoop.
Mere glas hentes ud af potten med varmt glas.
Igen jævnes glasset, denne gang med en træ scoop.
Glasblæsere har briller med specialglas, det er for at beskytte øjnene i den varme proces.
Indskæring med metaltang.
Værktøj på den bænk hvor de studerende arbejder.
Glasset blæses i form og der samarbejdes om at se hvorvidt formen bliver som ønsket.
En pundel kommes på bunden for at viderebearbejde den ende der er ind mod piben. Bund bliver altså til top i denne proces.
Når bund er blevet til top, åbnes toppen som dermed er åbningen i vasen. Det gøres ved at varme vasen op i indvarmningsovnen
Åbningen til indvarmningsovn kan styres med foden så der kan laves en døråbning præcis i den størrelse man ønsker.
Tragt bruges til at nedkøle emnet indeni for derefter at åbne kanten i ønsket form.
Vasen formes i den bønneform der er tiltænkt i den første proces med tegnede skitser og lermodeller.
Vasen skal afspændes natten over, ellers er temperatur forskellen med til at revne glasset. Glasset køles langsom ned i denn
Næste dag tages den færdige vase ud og kan efterbearbejdes i bunden så den kan stå og udstilles.