Modulet giver en indføring i strategisk design og designdrevet markeds- og forretningsudvikling, samtidig med at der inddrages perspektiver fra bæredygtig ledelse. I undervisningen er der fokus på forankring af design i organisationer med henblik på værdiskabende, brugerorienteret og bæredygtig udvikling.
Modulet er orienteret om de strategiske niveauer i virksomheder, hvor design kan være et redskab til at udvikle nye visioner og forretningsområder samt skabe større organisationsforandringer i forhold til f.eks. bæredygtighed.
Designtilgange har deres styrke i at være problemløsende, brugercentrerede og fremtidsfokuserede. Dertil giver de mulighed for at reagere og handle hurtigt på ændrede vilkår og samfundsudfordringer. På modulet introduceres du til en række metoder inden for design- og brandledelse, designdreven innovation og entreprenørskab. Det sættes i kombination med indsigter fra bæredygtig og systemisk ledelse.
Det får du ud af modulet
- Du får overblik over både klassiske og nye tilgange til at arbejde strategisk med design og organisationsudvikling.
- Du lærer, hvordan designtilgange kan bruges til strategi-, organisations- og forretningsudvikling på forskellige niveauer i virksomheder og organisationer - set i et bæredygtigt perspektiv.
- Du bliver præsenteret for konkrete metoder til at arbejde strategisk med design – fra idé til virkelighed.
- Du bliver introduceret til forskellige tilgange til at arbejde med bruger- og forbrugerstudier bl.a. i forhold til kulturel værdiskabelse, forretningsudvikling og bæredygtighed.
- Du lærer at argumentere for valg af strategiske tilgange til designudvikling på et kvalificeret mundtligt og skriftligt niveau.