Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Modul 2 - Design som tænkning og praksis

Styrk dine kompetencer inden for designtænkning, designledelse og bæredygtighed

 

I modulet Design som tænkning og praksis får du en forskningsbaseret indføring i Design Thinking og de forskellige tilgange, der har vundet indpas i de senere år inden for både snævert designfaglige og i innovations- og ledelsesmæssige sammenhænge, hvor design tænkning ikke mindst er blevet et væsentlig redskab til ledelse af bæredygtige forandringsprocesser. 

I undervisningen vil der være særligt fokus på ’designtænkning for designere’, hvor vi blandt andet vil undersøge, hvordan formgivning, æstetik og det at ’skabe design’ kan have en særlig værdiskabende rolle i det ekspanderende designfelt, hvor det ikke blot er fagprofessionelle designere, men mange forskellige fagligheder, som er engageret i designarbejde. 

Master i Design uddannelses tilbydes som et flexibelt forløb. Modulerne kan tages i vilkårlig rækkefølge, og du kan til- eller fravælge modulerne efter egne ønsker og karrierevalg, og du får mulighed for at opgradere din faglige værktøjskasse inden for et bestemt område. For at blive optaget på modulet Masterafhandling, er det dog et krav, at de øvrige tre moduler er bestået.  

Det får du ud af modulet 

 

  • Modulet giver dig overblik over de vigtigste positioner og skoler inden for design tænkning og med fokus på designtænkning både som formgivende disciplin og som redskab til at lede forandringsprocesser i private og offentlige organisationer.
  • Du bliver klædt på til at kunne anvende forskellige metoder inden for designtænkning i forhold til konkrete organisatoriske problemstillinger og cases.
  • Du bliver i stand til at argumentere for, hvad eksperimentelle forslagsstillende og skabende tilgange fra designtænkning kan bidrage med i tværfaglige og i forskellige organisatoriske sammenhænge.
  • Du lærer at argumentere for valg af metoder og tilgange inden for designtænkning på et kvalificeret mundtligt og skriftligt niveau. 
  • Du kommer ind i et levende og kreativt læringsmiljø og netværk.
  • Du møder forskere, udøvere og medkursister fra hele branchen.
Undervisning og sessioner

Uddannelsen består af en række 2-dages seminarer, og undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, diskussion, refleksion, workshops, kollokvier, individuelle opgaver, gruppearbejder og feedback. Der bliver lagt vægt på at relatere uddannelsens indhold til deltagernes egne praksisbaserede erfaringer og arbejdsliv.

Datoer for sessioner på Modul 2 - Design som tænkning og praksis:

Session 1: fredag 2/2 + lørdag 3/2 2024

Session 2: fredag 1/3 + lørdag 2/3 2024

Session 3: fredag 5/4 + lørdag 6/4 2024

Session 4: fredag d. 3/5 + lørdag 4/5 2024

Deltagere

Uddannelsen henvender sig til dig, der har nogle års erhvervserfaring, fx fra virksomheder, organisationer eller som har drevet eget firma. Eller du er underviser på designskoler og akademier og føler et behov for faglig opgradering. På Master i Design møder du fx: 

  • Designere
  • Arkitekter
  • Designundervisere
  • Andre i design- og innovationsorienterede brancher
Jon Brøcker, Afdelingschef Product Design, C.F. MØLLER ARCHITECTS
Jon Brøcker, Afdelingschef Product Design, C.F. MØLLER ARCHITECTS

Master uddannelsen i design har på alle måder været en super god oplevelse.

For en person som mig, der i mange år har beskæftiget sig professionelt med design som en primært formgivende aktivitet, har masteruddannelsen i design været en mindre åbenbaring. Jeg har fået den sjældne og værdifulde mulighed at se på mig selv og mit fag udefra, samtidig med at områder af designfeltet, som jeg på forhånd knap kendte eksistensen af, har foldet sig ud. Min faglige selvforståelse er blevet udfordret og flyttet undervejs i forløbet, der har budt på al det nye indenfor designforskning og samtidig været en inspirerende ramme for diskussioner af og refleksioner over det gamle.

Fagligt står jeg i dag et andet og bedre sted med perfekt balance mellem teoretisk indsigt og praktiske erfaringer.

Helle Brechling Johansen, industriel designer
Helle Brechling Johansen, industriel designer

"Master i Design har et tværdesciplinært design afsæt, som jeg synes er super spændende! Det har givet mig et fantastisk afsæt, da jeg har fået viden og værktøjer, som jeg kan bruge direkte og implementere og eksekvere i de projekter, jeg arbejder med. Det har også været rigtig givende at kunne sparre med de andre deltagere på holdet, fordi alle kommer med forskellige spændende profiler inden for designfeltet. På den måde har vi kunnet bruge hinanden konstruktivt."

 

Programledere og gennemgående undervisere

Udover de gennemgående undervisere trækker uddannelsen på undervisere fra Det Kongelige Akademi og på eksterne forskere fra andre universiteter samt på førende profiler inden for designbranchen og relaterede erhverv.