This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Det Nordiske Badehus

Name
Nina Lundager Jensen
Education degree
Master
Subject area
Architecture
Study programme
Settlement, Ecology & Tectonics
Institute
Architecture and Technology
Year
2016
Badehusets kerne

Med det nye Nordiske Badehus transformeres byens bagside til et nyt rum for ro, tilstedeværelse og refleksion. På Kalveboderne mødes vi af Københavns kasserede bygningskultur - forvitret armeringsjern, teglsten, knuste gravstene, gammelt beton - nyt land skabt af den nedbrudte by. Historien gemmes ikke væk, men omfavnes som trædesten til Det Nordiske Badehus. 

Badehusets cirkulære aftryk spejler Valbyparkens sansehaver. Poppelallé’s akse sætter sig som et skår. Gradvis sanses bilk af Kalvebodernes landskab og kulminerer i et 360 graders view over vandfladen og himmelrummet. 

Her er vild natur, ro i råhed, nydelse i saltvand, en kontrastfuld atmosfære til nøgen hud. Her favnes kroppen. Sanseligheden er i spil. 

 

Landskabssnit
Ankomsten

ANKOMST

Som besøgende kommer du gående langs Kalveboderne eller gennem valbyparken, hvor du i det fjerne kan se Det Nordiske Badehus. Du har nu Lagt byens støj og uro bag dig. Betonfacaden står stadig ny med klare aftryk af støbe spunsen. Vind og saltvand forstærker de grå toner fra den indstøbte flyveaske.

Men ad åre vil den grønne mos og alger tage over bygningen. Patinere overflader og efterlade maleriske grønne spor og indskrive sig som endnu et lag i historien om Kalveboderne. Naturen tager tid.

Skæringens linjer centrerer blikket, der i det fjerne møder Kalvebodbroen. Den enkle indramning skaber rammen om den mentale ro
Bunden af rampen, ankommer man til havets bund og mødes i en vinduesåbning vandspejlet. Tætheden og tæthed skaber atmosfæren
En hule af beton, med en tung masse og tæthed. Blikket indfanges af de varmende flammer fra masseovnen,
Det centrale rum er dannet i en støbning, hvor bade, ramper, trapper og vægge er støbt i et aftryk
Vinduerne flugter med vandspejlet, så du oplever at flyde i ét med det omkringliggende hav
Fra øverste niveau kan man komme helt op på taget og opleve to opvarmede bade. Her får man hele udsigten udover Klaveboderne
Vinterbade-området, Ved den store trappe til havet er bygningens tag trukket tilbage - frit syn til både himmel og hav

 

INTENTION

Etablere et Nordisk Dadehus hvor vandet helende funktion kommer i fokus via den mentale tilstedeværelse - Et hus for, velvære, sundhed, restitution og genoptræning

ATMOSFÆRE

Skabe et sted hvor atmosfære og det omkringliggende landskab skaber en pause fra den hektiske hverdag - Bruge stoflige og taktile elementer til at skærpe brugernes sanser

ET ALTERNATIV

Store strandarealer og badeanlæg i København, ligger op til social samvær, motion og leg. Men der findes ikke vand-nære tilbud der er rettet mod at pleje den mentale sundhed - Selve badehusets funktion er et alternativ til de nuværende tilbud

Snit

GRUNDLÆGGENDE

Grundlæggende har motivet været at lave en samlet bygningsmasse i et aftryk.

Konstruktionen består af beton som er støbt i ét enkelt element. Aftrykket i massivets vægge opstår når betonen bliver stampet sammen lag for lag. Den samme konstruktion fortsætter og danner bassiner og kar både inde og ude.

Bygningens cirkulære form mimer valbyparkens geometri og sansehaver. Den ligger i forlængelse af parken og danner dermed et nyt lag og element i parkens helhed.

Bygningens cirkelform bliver gennemskåret af parkens akse videreført af broen fra land. Broen forvandles til en rampe når den rammer bygningen og rampen bliver et gennemgående motiv for bevægelsen gennem første del af bygningen, der skal være tilgængelig for alle.

Kompositionen er en rumlig kerne hvor tæthed og tyngde skaber små intime gemmesteder i massen, langs cirklens yderkant. I yderkanten indrammes udsigt til det omkringliggende åbne landskab og hav

Atmosfæren forsøger at forene mørket - skabt af tyngde og fortættet rumlighed, med det nordiske ideal om lethed og lys.

Tidsdiagram for lagene af det oprindelige kalveboderne fra 1840 - 2016

DET KUNSTIGE - DET NY NATUR

Med en stadig forbedring af vandkvaliteten og Kalvebodernes udvikling til et mere, naturligt landskab, vil befolkningen glemme områdets fortid som deponeringssted for byggeaffald og de forureningsproblemer, der plagede bugten i årtier. Sammen med den kommende Valby Strandpark vil det transformere folks opfattelse af bugten fra at være forurenet og fremmet vand til et mere imødekommende rekreativt område. Denne transformation er bla. set på Amager, især med etableringen af  Amager Strandpark. 

Men kan man tænke sig, at man kunne omfavne, ikke glemme den historiske deponering. Vi kunne i stedet se det poetiske i, hvad der ligger få centimeter under det  smukke nordiske vildnis.  Den gamle by ligger begravet og historiske betonelementer stikker op af græsset og ligner mest af alt et naturligt klippelandskab. Den observante besøgende vil ved sansning af stedet kunne fornemme dualismen mellem den gamle kultur og den nye natur som langsomt overtager det kulturhistoriske hvilested.

Mapping af Valbyparke og dens form

Flyveasken i støbningen genfinder sydhavnens historie, som er skabt af deponeringen i lag. Med årene vil man kunne aflæse menneskers brug af badet, med kalkaflejringer og salte der vil patinere overflader og efterlade spor. Ligesom naturen har taget over området omkring kalveboderne vil naturen tag over det nordiske badehuset, som vil belægges med alger og mos - naturen tager tid.

Afgangsprogram Nina Lundager Jensen

Portfolio / CV Nina Lundager Jensen