This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Et arkiv til den glemte verdenskulturarv

Name
Christian Bencke Nielsen
Education degree
Master
Subject area
Architecture
Study programme
Cultural Heritage, Transformation and Conservation
Institute
Architecture and Culture
Year
2015

På kanten af det enorme Sahara ligger byen Timbuktu som en sidste forpost inden rejsen gennem ørkenen. Timbuktu var fra ca. 1200-tallet og frem til den marrokanske invasion af byen i slutningen af 1600-tallet et knudepunkt for karavanehandlen, hvor guld og salt var de primære handelsvarer. 

I kølvandet på denne handel fulgte enorm rigdom, som byens skiftende herskere brugte til at etablere Sankore Universitetet. Her ophobedes gennem århundreder en enorm samling af manuskripter, som udover viden om matematik, menneskerettigheder, astrologi og medicin ligeledes indeholder dagbøger og andre kilder der fortæller om livet i de Vestafrikanske kongedømmer før den europæiske kolonisering. 

Manuskipterne blev ved invasioen i 1600-tallet i al hast begravet i ørkenens sand og gemt blandt byens lærde familier. Her lå manuskripterne gemt og glemt indtil borgerkrigen i Mali i 2012, hvor terrorgruppen Ansar Dine indtog Timbuktu og begyndte at destruere byens kulturarv, herunder også en del manuskripter. 

Jeg har villet skabe et arkiv, hvor samlingen kan opbevares, registreres og forskes i, for at formidle en verdenskultuararv som i dag kun ganske få udenfor Timbuktu kender til. Arkivet ligger nedgravet, for at skabe et stabilt klima, hvorfor al lysindtag sker via åbninger i arkivets tagflader.

Jeg har villet bruge sandet, som altid har truet byens eksistens, med omvendt fortegn. Man kan således fylde arkivrummene med sand for at beskytte samlingen mod vandalisme. Sandet bliver herved det lag, som beskytter manuskripterne skulle byen igen falde i hænderne på folk som ønsker at ødelægge vores fælles verdenskulturarv.