This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Indblik - håndvævede tæpper

Name
Anja Puggaard Hansen
Education degree
Master
Subject area
Design
Year
2017

Projektets kartotek af væveteknikker, naturfarver og kompositioner danner rammen for designet af projektets tæpper. Tæpperne er fremstillet i samarbejde med et marokkansk kooperativ, som indfarver og væver efter lokale traditioner. Målet med projektet er at tilføre nyt liv til det vævede kunsthåndværk, samt at bevare livsgrundlaget for håndværket, der hvor det altid har levet. 

Kartotekets elementer kan sammensættes på forskellig vis, alt efter hvilket udtryk der ønskes.

Håndværk og produktion

Projektet er en dialog mellem mit kunstneriske virke og de eksisterende produktionsmuligheder. Jeg har derfor søgt indblik i fremstillingen af håndvævede tæpper, der hvor håndværket stadig praktiseres. Jeg har samarbejdet med et marokkansk kooperativ, som indfarver med naturfarver og håndvæver med håndspundet garn. Alle processer foregår efter lokale traditioner. I Europa er produktionen af tæpper næsten udelukkende overtaget af maskiner, men med denne fremstillingsmetode mistes muligheder, som kun kan realiseres ved håndvævning. Håndvævning tilfører subtile variationer til tæppet, som bidrager med et andet liv, end hvad maskinens stringens kan. Væveren bliver på denne måde en del af tæppet. Jeg har i projektet arbejdet med at kombinere væveteknikkerne: flos, rya og fladvæv, for at skabe forskellige niveauer og overfladestrukturer i tæppet. 

Min inspiration i projektet har været at forbinde marokkansk og skandinavisk håndværksæstetik. Da jeg i efteråret besøgte medlemmer af kooperativet, blev jeg overrasket over den farverighed og varme, som de ellers anonyme stenhuse gemte på. Jeg valgte derfor at lade mig inspirere af dette farverige udtryk i designet af tæpperne. 

Projektets formål har været at skabe en god relation til min samarbejdspartner og at få erfaring med at sætte design i produktion. Samarbejdet med kooperativet gør, at jeg kan fokusere på projektets andre arbejdsområder, mens tæpperne tager form i hænderne på de erfarne vævere. En nødvendig fordeling af arbejdet, da vævning er et tidskrævende håndværk. 

 

Arbejde til områdets kvinder

I Atlasbjergene står kvinderne typisk for husholdningen og er dermed afhængige af mandens indtægt. Gennem arbejdet som væver får kvinderne egen indtægt og dermed mulighed for større uafhængighed. Jeg tror på, at arbejdet som væver kan styrke kvindernes selvopfattelse, fordi deres arbejde også værdsættes uden for hjemmet. Det kan forhåbentligt være et skridt i retning mod ligestilling i den ellers kønsopdelte region.

 

Forankret i lokalområdet

Vigtigt for projektet er også, hvad jeg vælger at kalde kulturel bæredygtighed. I en tid hvor maskiner dominerer, insisterer kooperativet på at holde deres håndværk i live. Kooperativet bruger lokalt håndspundet uld og naturfarver, som traditionen foreskriver det. Deres arbejde er derfor forankret i lokalområdet, hvilket også har den positive effekt, at transport og energiforbrug minimeres i produktionen. 

 

The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals
Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s):
Gender equality (5)
Responsible consumption and production (12)