This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Noret

Name
Amanda Andresen
Education degree
Master
Subject area
Architecture
Study programme
Settlement, Ecology & Tectonics
Institute
Architecture and Technology
Year
2019

Noret er et havnekultur-projekt i Vordingborg. Med udgangspunkt i de eksisterende værftsbygninger bevares den nære relation til vandet, og projektet skriver sig ind i det maritime miljø og skaber et fælles sted til glæde for havn og by. I tæt relation til bådeværftet etableres café og udstillingsrum, hvor havnens historie formidles, og stedets iboende kvaliteter gøres tilgængelige.

Baggrund

Vigen hvori nordhavnen ligger kaldes Vordingborg Nor. Helt tilbage til vikingerne har byen dannet ramme om det sejlende folk, der stævnede ud herfra for at forsvare riget mod fjenderne i syd. På Valdemarernes tid begyndte byen for alvor at indtage sin position som et strategisk centrum for magten Danmark. Jyske Lov blev underskrevet her i Vordingborg, og med opførelsen af Gåsetårnet omkring 1360 fik byen det varetegn, der stadig er kendetegnende den dag i dag. Tårnet, der er det eneste bevarede af i alt ni tårne, blev fredet i 1808 som det første fortidsminde i Danmark.

 

1/6
Vordingborg Nordhavn
Foto fra havnesiden viser Sejlklubben Snekken længst til højre (1943) og bådeværftet (1928 i midten).

Program

I Vordingborg Nordhavn er der en stærk foreningskultur som bl.a. tæller roklubben, søspejderne, sejlerskolen og ungdomsafdelingen. De forskellige foreninger ligger som perler på en snor der løber fra Ruinterrænet til den yderste havnebro mod øst, hvor man som gående kan fortsætte af en lille sti langs vandet helt ud til godset og ud i skoven. Den oplagte forbindelse mellem vand og by afbrydes dog lige omkring bådeværftet hvor man tvinges ud til vejen.

1/5
Sejlklubben efterisoleres og den yderste jollehal fjernes for at åbne stedet op ned til havnen. Eller bevares det ydre, som man
Den gamle værftsbygning optager de joller, som tidligere stod i sejlklubben og rummer også plads til værksted for havnens bruger
Den anden værftsbygning opbevarer optimistjoller og master og har ligeledes værkstedsfaciliteter og opbevaring af udstyr i det g
Vest for de eksisterende bygninger, på siden der henvender sig mod byen, har jeg valgt at placere projektet. Min oplevelse af de

Projekt

Fra havnesiden ankommer man nu fra øst og kan som gæst gå ind benytte sauna og badefaciliteter eller fortsætte ind gennem den lille dør til masterummet. Jollesejlerne der to gange i ugen fylder stedet med liv kommer ind her, klæder om, tager deres grej i masterummet og fortsætter ind til jollerne, der nu befinder sig så de nemt kan trækkes ned i vandet. I den “plane” del af værftsbygningerne er der arbejdsborde. Passagen man fornemmer her er der allerede i dag i kraft af de to bygningers sammensathed, og i projektet har jeg haft fokus på at bibeholde den passage ved at fjerne de gamle kontorvægge og indsætte et vindue, således at man fra udstillingen får kig hele vejen igennem.

 

1/8
Ny plan over deksisterende og den tilføjede bygning
Fra syd oplever man bygningerne som denne sammenbyggede krop, der står med sine forskellige højder og hældninger. Caféens glasdø
Opstalt fra vest
Opstalt fra øst
De eksisterende bygningers lysindfald åbner rummene op, og giver et godt arbejdslys fo