Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Designbaseret Procesfacilitering: Eksekvering – ny modultitel på vej

På diplomuddannelsens andet modul stilles der skarpt på facilitatorrollen som strategisk designpraksis.

Modulet fokuserer på både design og eksekvering af udviklingsrettede workshop- og mødeprocesser. Deltagerne introduceres til procesfacilitering som en særlig praksis og håndværk, hvilket kobles sammen med designbaserede metoder og procesgreb.

Deltagerne bliver trænet i at kunne indtage forskellige positioner i deres facilitering samt at kunne anvende diverse greb og teknikker i egen facilitering af designbaserede mødeprocesser. 

Modulet trækker på både (co-)design- og faciliteringslitteraturen i samspil med konkrete eksempler på brug af designbaseret procesfacilitering i forskellige typer af kontekster. Modulet fokuserer især på at udvikle deltagernes egen faciliteringspraksis gennem aktiverende øvelser. 

 

Baseret på små afprøvninger i eget arbejdsliv skal deltagerne i modulets skriftlige opgave kunne demonstrere evnen til at designe og facilitere udviklingsorienterede processer samt reflektere over modulets metoder og teori i relation til egne erfaringer.

Det får du ud af modulet

  • Du får forståelse for facilitering og designbaseret teori, metoder og værktøjer som fundament for egen designbaserede faciliteringspraksis.
  • Du lærer at anvende og integrere relevant viden om designmetodologi og designbaserede værktøjer i rollen som procesfacilitator.
  • Du lærer at analysere situationsbestemte fordele og ulemper ved forskellige faciliteringspositioner ift. at navigere i facilitatorrollen i forskellige kontekster.
  • Du lærer at reflektere kritisk over dine egne praktiske afprøvninger og erfaringer med designbaseret procesfacilitering.

Hvem er modulet henvendt til? 
Modulet henvender sig bredt til både ledere, mellemledere og medarbejdere i private og offentlige organisationer, som har behov for redskaber til designe, lede og facilitere udviklings- og forandringsprocesser, fx:

  • Afdelingsledere
  • Mellemledere
  • Projektledere
  • Projektkoordinatorer
  • Udviklingskonsulenter
  • Ledelseskonsulenter

 

Undervisning og seminardatoer

Diplomuddannelsen er baseret på seminarer, og undervisningen veksler mellem forelæsninger, diskussion, workshops og gruppearbejder. Vigtigst af alt, bliver undervisningen koblet til de arbejdsopgaver eller udfordringer, du sidder med. Det betydninger, at du kan bruge uddannelsen direkte i din hverdag. 

Datoer for seminarer på modulet

 

Seminar 1: 11. og 12. november 2024

 

Seminar 2: 25. og 26. november 2024

 

Seminar 3: 10. december 2024

Hvem er modulet henvendt til?

Modulet henvender sig bredt til både ledere, mellemledere og medarbejdere i private og offentlige organisationer, som har behov for viden og redskaber relateret til at drive organisatoriske udviklings- og forandringsprocesser, fx:

  • Afdelingsledere
  • Mellemledere
  • Projektledere
  • Projektkoordinatorer
  • Udviklingskonsulenter
  • Ledelseskonsulenter

 

Adgangskrav og optagelse

For at blive optaget på et diplommodul er det et krav, at du har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, som mindst er på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående uddannelse gennemført som et fleksibelt eller reguleret forløb

Derudover skal du kunne dokumentere, at du har mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende eksamen. 

(jvf. bekg. nr 933 af 13/06/2022)

Optagelse på uddannelsen sker på baggrund af en vurdering af din uddannelsesmæssige baggrund, erhvervserfaring og dine muligheder for at anvende uddannelsen i dit aktuelle arbejde.

 

Ansøgning og optagelse
Du søger om optagelse gennem det elektroniske ansøgningsskema, som du kan finde under de enkelte diplommoduler. Ansøgningsfrister for de forskellige moduler udmeldes løbende på det enkelte diplommodul.

Modulansvarlig
Christina Reedtz Funder

Cand.mag. i retorik og studielektor ved Institut for Visuelt Design, KADK

Vis beskrivelse Skjul beskrivelse

Christina Reedtz Funder er studielektor ved Institut for Visuelt Design, KADK, hvor hun arbejder inden for felterne kreative processer, argumentation og retorisk performance samt akademiske genrer. Hun er modulansvarlig for tre af diplomuddannelsen moduler, og derudover underviser hun også på KADK’s Master i Design. Christina er uddannet cand.mag. i retorik fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet med udvikling af uddannelser på bl.a. Aarhus Universitet og DMJX.

- Thomas Gall, udviklingskonsulent i Sønderborg Kommune & tidligere deltager
- Thomas Gall, udviklingskonsulent i Sønderborg Kommune & tidligere deltager

"Modulerne i Designbaseret procesfacilitering har givet endnu et lag på min praksis som facilitator af udviklingsprocesser. Jeg arbejder med udvikling af medarbejdere, ledere og organisationer, og uddannelsen har givet både nye perspektiver og konkrete metoder, som kan bruges direkte i praksis. Kurset har en rigtig fin vekselvirkning mellem teoretiske oplæg og arbejde med at teste metoder i praksis. Jeg kan på det varmeste anbefale uddannelsen".

Charlotte Høeg Andersen, Tidligere teamleder i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune & tidligere deltager
Charlotte Høeg Andersen, Tidligere teamleder i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune & tidligere deltager

"Det er det bedste efteruddannelsesforløb, jeg har været på, efter jeg entrerede på arbejdsmarkedet. På de to moduler fandt jeg det sæt værktøj, der gav min rygsæk af kompetencer mening og retning. Jeg lærte at kaste mig ud i åbne processer, at bevare overblikket og at plukke af det, jeg allerede kan og bruge det i en tværfaglig sammenhæng. Både jeg selv og min arbejdsplads kom hurtigt til at nyde godt af min nye "værktøjskasse".

 

Genveje