Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Designbaseret Procesfacilitering: Planlægning – ny modultitel på vej

På diplomuddannelsens første modul introduceres du til uddannelsens ståsteder i designteorien med indføring i centrale begreber og tilgange relateret til strategisk design og organisatoriske forandrings- og udviklingsprocesser.  

Deltagerne får indføring i designprocessers iterative karakter samt i de kollaborative (co-) designprincipper og -metoder, der kan hjælpe med at skabe fremdrift, når der arbejdes med komplekse organisatoriske udfordringer.  

Modulet fokuserer på at skabe et teoretisk og praksisrettet fundament for at drive forandring gennem design med fokus på både analytiske, eksperimentelle og læringsorienterede procestilgange. 

Modulet sigter dels på 1) at etablere deltagernes teoretiske forståelse for kollaborative designtilgange i relation til strategisk organisationsudvikling og dels 2) på praktiske afprøvninger af både analytiske og eksperimentelle designmetoder såsom skitsering, visuel kortlægning og prototyping. 

Efter modulet vil deltagerne være i stand til at forstå strategisk design som tilgang til organisatorisk forandring; herunder at kunne anvende analytiske og eksperimentelle designgreb til at skitsere strategiske designprocesser. I modulets skriftlige opgave skal deltagerne, med udgangspunkt i egen praksis og strategiske kontekst, anvende modulets teorier og metoder til at reflektere over samt anvise en designbaseret tilgang til strategisk forandring. 

Modulets fokus på designs strategiske og forandringsmæssige potentialer hænger tæt sammen med facilitering af inddragende og udviklingsrettede møder og workshops, hvilket uddannelsens modul 2 stiller skarpt på og som derfor anbefales i forlængelse af modul 1.

Det får du ud af modulet

  • Du får viden om kernebegreber og udvalgte teorier, der relaterer sig til strategisk design og indblik i strategisk designmetodologi og -værktøjer. 
  • Du lærer at anvende og integrere relevant viden om designmetodologi og -værktøjer og udvalgte teorier om strategi og organisatorisk forandring til at skitsere designbaserede fremgangsmåder i din egen praksis.
  • Du lærer at reflektere kritisk over de mulige fordele og udofrdringer, som designbaserede tilgange til strategisk udvikling og forandring kan have i dit eget arbejdsliv.
Undervisning og seminardatoer

Diplomuddannelsen er baseret på seminarer, og undervisningen veksler mellem forelæsninger, diskussion, workshops og gruppearbejder. Vigtigst af alt, bliver undervisningen koblet til de arbejdsopgaver eller udfordringer, du sidder med. Det betyder, at du kan bruge uddannelsen direkte i din hverdag. 

Datoer for seminarer på modulet

Seminar 1:  27. og 28. august 2024

 

Seminar 2: 10. og 11. september 2024

 

Seminar 3: 25. september 2024

Hvem er modulet henvendt til?

Modulet henvender sig bredt til både ledere, mellemledere og medarbejdere i private og offentlige organisationer, som har behov for redskaber til projektledelse, service design og samskabelse, fx:

  • Afdelingsledere
  • Mellemledere
  • Projektledere
  • Projektkoordinatorer
  • Udviklingskonsulenter
  • Ledelseskonsulenter
Adgangskrav og optagelse

For at blive optaget på et diplommodul er det et krav, at du har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, som mindst er på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående uddannelse gennemført som et fleksibelt eller reguleret forløb

Derudover skal du kunne dokumentere, at du har mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende eksamen. 

(jvf. bekg. nr 933 af 13/06/2022)

Optagelse på uddannelsen sker på baggrund af en vurdering af din uddannelsesmæssige baggrund, erhvervserfaring og dine muligheder for at anvende uddannelsen i dit aktuelle arbejde.

 

Ansøgning og optagelse
Du søger om optagelse gennem det elektroniske ansøgningsskema, som du kan finde under de enkelte diplommoduler. Ansøgningsfrister for de forskellige moduler udmeldes løbende på det enkelte diplommodul.

Modulansvarlig
Sissel Olander

Ph.d., lektor ved Institut for Visuelt Design, Det Kongelige Akademi

Vis beskrivelse Skjul beskrivelse

Det siger kursisterne

"I mit arbejde indenfor klimatilpasning bliver jeg dagligt udfordret med komplekse strategiske problemstillinger, som ikke kan løses med kendte, traditionelle metoder. Diplomuddannelsen har givet mig forståelse for en designproces, som med de rette værktøjer støtter bæredygtige løsninger inden for mit fag. Jeg fandt tryghed i en proces, som tillader mig at slippe kontrollen og til gengæld lytte og lære, så at noget nyt kan opstå, som ikke fandtes før."

Stefan Werner

Projektleder, Københavns Kommune, Teknik og Miljøforvaltningen

"Et positivt, glad og inddragende forløb, hvor både fremtiden og den eksisterende lokale kontekst tages alvorligt. Du lærer et design- og procesforløb der sikrer en professionel tilgang, hvor du kommer hele vejen rundt om en problematik. Uddannelsen giver dig et værktøj som skærper en bæredygtig og professionel proces, der er brugbart i enhver type samarbejde og i forskellige typer af arbejdsforløb. Det er så godt, at du skal tage din kollega med - jo flere jo bedre!”

Henriette Borggren

Arkitekt, Københavns Kommune, Teknik og Miljøforvaltningen

"Modulerne tilbyder en innovativ og kreativ tilgang til undervisning, der tager hensyn til både bekendtgørelsens krav om kompetencer og til den enkelte elevs behov for vedkommende læring. I mit daglige arbejde har jeg stor glæde af modulernes mange nye og spændende værktøjer, der kan bringes i spil i undervisningen i flere forskellige sammenhænge."

Mathilde Thomsen

Adjunkt, Københavns VUC

Genveje