På diplommodulet ’Designmetoder, rum og didaktik’ lærer du at bruge designmetoder og det fysiske design af læringsmiljøet som didaktiske redskaber.
Modulet kombinerer teori og praksis, så du både får teoretisk viden om og praksisnær forståelse af designmetoder og fysiske læringsrum som didaktiske redskaber. Du får bl.a. mulighed for at afprøve konkrete eksperimenterende designpraksisser med brug af forskellige designmetoder, materialer og aktiv involvering af de fysiske læringsrum.
Det får du ud af modulet:
- Forskningsbaseret viden om designtænkning som en didaktisk metode i undervisnings- og læreprocesser.
- Forskningsbaseret viden om betydningen af det fysiske design af læringsmiljøet for undervisnings- og læreprocesser.
- Øvelse i at bruge konkrete designmetoder til at udvikle eksperimenterende undervisningsforløb.
- Øvelse i at inddrage det fysiske rum aktivt i undervisningssammenhænge, så det understøtter din didaktiske praksis.
- Kompetencer til at reflektere over de muligheder designmetoder og det fysiske rum som didaktiske redskaber tilbyder i din praksis og redskaber til at skabe nye undervisningsforløb med fokus på det 21. århundredes kompetencer.