Der er stor efterspørgsel på metoder til at samskabe holdbare og brugervenlige serviceløsninger i den offentlige og private sektor. Men hvordan gøres det i praksis? På modulet får du viden fra bl.a. servicedesign og codesign samt færdigheder til kritisk at analysere eksisterende servicesystemer og organisere samskabende processer med henblik på at udvikle nye løsninger.
Du får indsigt i de centrale teoretiske begreber inden for samskabelse og konkrete metoder til at skabe brugervenlige og innovative serviceløsninger sammen med andre. Derudover gives forskellige rammer til at analysere eksisterende serviceløsninger, udforske designproblemet og reflektere over muligheder og udfordringer ved samskabelsesprocesser.
Modulet trækker bredt på både national og international forskning i bl.a. samskabelse (co-production), servicedesign, co-design - og perspektiveres i forhold til helhedsoritenteret, bæredygtig udvikling og materiel praksisforandring.
Undervisningen består af teoretiske oplæg, diskussioner og workshops, som stiller skarpt på betydningen af begrebet ’samskabelse’ og på, hvordan du kan anvende det i praksis som en serviceorienteret, værdiskabende og kollaborativ tilgang til designledelse. Du får træning i at anvende en række konkrete metoder og værktøjer, som kan understøtte ledelsen og planlægningen af praksisorienterede og samskabende designprojekter og forandringsprocesser.
Det får du ud af modulet
- Du får indsigt i teoretiske kernebegreber og lærer at anvende analytiske og designbaserede tilgange især fra service- og codesign til ledelse af projekter, hvor samskabelse er i centrum.
- Du får hands-on erfaring med en række metoder inden for codesign og servicedesign samt arbejdsmaterialer til at lede projekter og indgå i forandrings- og samskabelsesprocesser.
- Du får redskaber til udvikle eller nytænke serviceorienterede løsninger, der giver værdi på tværs af projektets mange aktører.
- Du får indblik i en række komplekse cases.
- Du får sparring og rum til refleksion i forhold til egen nuværende praksis, f.eks. i forbindelse med øvelser og opgaveskrivning.