Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Seminar: Hvad er samtidskunst?

Dato
28.10.2016
Tidspunkt
15:00
Adresse
Auditorium 2
KADK
Danneskiold-Samsøes Allé 53
1435 København K
Pris
Gratis adgang

Forelæsningen er den første af tre om temaer, der knytter sig til forståelsen af, hvad såkaldt ’samtidskunst’ er.

Hvis kunst gennem det 20. århundrede var knyttet til forståelsen for, at man vedvarende brød nye veje ved at lægge historien bag sig og være ’absolut moderne’, har kunsten  efter 1945  været præget af erfaringen af, at kulturen og dens bevægelse fremad i tid ikke nødvendigvis er at karakterisere som et fremskridt.

Kunst og teori knyttet til ’det postmoderne’ var gennem 80’erne præget af denne erfaring, og betegnelsen ’samtidskunst’ bliver af visse teoretikere i dag knyttet til forståelse for, at man ikke skal lægge tidligere kunst bag sig,  men gentage – og med erfaring passere – muligheder, tidligere kunst vil have åbnet og at det er ad den vej, man bevæger sig frem.

Den første af de tre forelæsninger vil drøfte, hvad samtidskunst er med ambitionen om at skabe forståelse for, at samtidskunst er præget af ambitionen om ’Gentagelse rettet mod fremtiden i stedet for avantgardistisk overskridelse af fortiden. 1945’. De næste to forelæsninger om samtidskunst i fredagsrækken vil henholdsvis have overskrifterne: ’Beskueren i værket: Det ’åbne værk’ i stedet for autonom kunst. 1966’ og ’Lokale forskelle i global kapitalisme. Farvel til FN-kunsten. 1989.’