Med kunsthistorien mellem hænderne

Da jeg første gang stødte på konservatorfaget blev jeg enormt draget af alle de forskellige grene som faget indeholder. Jeg opfatter faget som et krydsfelt, hvor naturvidenskab møder kunst, historie, æstetik og håndværk; et krydsfelt, der forener en række gennemgående spor i mit liv. Da jeg trives med at arbejde med hænderne, fysiske størrelser og materialer, så jeg her et fag, der forener min interesse for kunst med min lyst til at arbejde indgående med et håndværk.

Jeg er tidligere uddannet sygeplejerske men har valgt at uddanne mig som konservator på grund af den kombinationen som faget indeholder. Her samles historisk viden og tradition med ny teknologi, og man arbejder undersøgende og analytisk for at finde frem til den mest ideelle metode til konservering og restaurering. Og det er efter min mening en kunst i sig selv, og meget vigtigt for bibeholdelsen af den kulturelle arv.

Her kan du se hvordan Line rekonstruerer et maleri med de samme teknikker som da originalen blev malet i Italien i 1600-tallet. 

1/9
Hørlærred bliver spændt op på en ramme ved hjælp af snore
Lærredet forlimes med harelim efter traditionel opskrift
Lærredet forlimes med harelim efter traditionel opskrift
Lærredet grundes med en blanding af farvet pigment (okker), æggeblomme og olie.
Grunderingen rives på en sten og påføres med spatel
Billedet males med oliemaling og lasurteknik på samme måde som man gjorde i 1600- og 1700-tallet
Billedet males med oliemaling og lasurteknik på samme måde som man gjorde i 1600- og 1700-tallet
Billedet males med oliemaling og lasurteknik på samme måde som man gjorde i 1600- og 1700-tallet
Billedet males med oliemaling og lasurteknik på samme måde som man gjorde i 1600- og 1700-tallet
"Faget åbner for en masse muligheder på den anden side af uddannelsen. Nationalt, men i den grad også internationalt: Kulturarv er et emne, man er nødt til at forholde sig til."
Line Ryge Christoffersen, konservatorstuderende

Faget er interessant fordi man som konservator arbejder med at lade et værdifuldt værk eller en genstand komme tilbage til dets oprindelige udtryk samt med at forlænge dets levetid.

Jeg betragter konservatoren som en aktiv medspiller i kunstens historie og overlevelse og som et vigtigt led i den historiske og kulturelle overlevering. Og netop derfor åbner faget også op for en masse retninger på den anden side af konservatoruddannelsen, både nationalt, men i den grad også internationalt, da kulturarv et emne man er nødt til at forholde sig til globalt.

Her kan du se Lines arbejde med at genskabe forgyldning og temperamaleri på træ med gamle italienske teknikker. 

1/12
Træet forlimes med harelim efter traditionel opskrift.
Der påføres flere lag af kridt. Overfladen slibes med en tynd stålplade (ziehklinge).
Der påføres flere lag af kridt. Overfladen slibes med en tynd stålplade (ziehklinge).
Motivet overføres og der udføres forskellige dekorationsteknikker direkte i kridtoverfladen.
Der lægges et rødligt lerlag (bolus) på overfladen inden den bliver forgyldt.
Overfladen forgyldes med ægte bladguld.
Bladguldet poleres med agatsten.
Bladguldet poleres med agatsten.
Der males med tempera-teknik. Tempera består af farvepigment, æggeblomme og vand.
Der males med tempera-teknik. Tempera består af farvepigment, æggeblomme og vand.
Der males med tempera-teknik. Tempera består af farvepigment, æggeblomme og vand.
Den færdige rekonstruktion.