Mød nyuddannede fra KADK

En uddannelse fra KADK åbner mange døre. Læs her, hvad tidligere studerende synes om deres uddannelse, og hvad de har brugt den til.

Arkitektuddannelsen:
Frida Vang Petersen
Arkitekt hos DOMUS, afgang 2012

Frida Vang Petersen

"Jeg valgte at læse til arkitekt, fordi jeg synes designprocesser er spændende; at blive stillet overfor en opgave, lave research og løse problemstilling med en fysisk form. På skolen fik vi lov til at eksperimentere med at skabe. Vi fik mulighed for at have stor indflydelse på sammensætningen af uddannelsen, og frihed til at forfølge vores interesser.

Vores lærere udfordrede os, og sagde ”don’t play it safe”. Sådan lærer du at tro på dig selv, tro på at dine egne idéer er gode nok. Dét udvikler ens personlighed, og det giver selvtillid, når man efter skoletiden skal stå på egne ben.

I dag er jeg arkitekt på en tegnestue i København. Om ti år arbejder jeg helt sikkert stadig med arkitektur, måske har jeg min egen virksomhed. Jeg kan lide at tage ansvar og få lov til at påvirke vores fysiske rum og være med til at skabe spændende steder for de mennesker der skal bo, arbejde, lege og leve i dem."

Designuddannelsen:
Rasmus Lund Mathisen
Afgang 2014

Rasmus Lund Mathisen

"Jeg startede oprindeligt på Arkitektskolen i Aarhus, men kunne ikke rigtig finde mig til rette med linealer og regler. Jeg søgte derfor ind på Designskolen i København, hvor miljøet var mere åbent og passede mig bedre. Jeg troede, at jeg skulle være illustrator, men blev tændt på grafisk design. Spændet mellem kunst og design tiltalte mig. Man har et stort råderum på skolen, og der er mange muligheder for at finde sig selv som designer. Man har en høj grad af frihed, som jeg tror, er meget dansk, men man er ikke ladt alene. Og man kan altid få en snak med lærerne i værkstederne.

Skriftdesign er mit speciale, og jeg glæder mig til at bruge det ude i virkeligheden. Gerne på et designbureau, hvor man skaber visuelle identiteter. I øjeblikket har jeg en publicering i gang af gamle skrifttyper på min blog CphType. Det fascinerer mig helt vildt."

Konservatoruddannelsen:
Cecil K. Andersen, malerikonservator ved SMK
ph.d. Konservatorskolen, 2013

 

Cecil K. Andersen

"Jeg var ude efter et studium, hvor jeg kunne kombinere den håndværksmæssige dimension med teori. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg kan lide at sætte genstanden i centrum og undersøge hvad dens historie er. På studiet lærte jeg at stille spørgsmål om kultur, etik, kemi. Det hele spillede sammen. Samtidig blev jeg meget begejstret for skolens fantastiske miljø, hvor vi nærmest er en stor familie af konservatorer på tværs af årgange.

Noget af det bedste var da jeg fandt ud af, at det var muligt at forske, finde ud af hvordan jeg kan gøre noget bedre og formidle den viden videre til andre. Jeg blev ret tidligt sporet ind på at kigge nærmere på hvad fugt gør ved malerier, og det beskæftigede jeg mig også med i min ph.d. I dag har jeg specialiseret mig i metoden dublering, som går ud på at forstærke lærredet på et maleri."