På Møbel & Objekt ser vi møbeldesign og arkitekturfaget gennem følgende strukturerende optik:
Her arbejdes med den dybe faglighed, hvor viden om materialer, produktionsprocesser, form og tektonik er i fokus.
Her sættes den grundfaglige viden i spil i forhold til omverdenen, brug, aktivitet, rum, samfundsmæssige, politiske, sociale og økonomiske forhold samt bæredygtighedsproblematikker og hvordan designeren indgår i et større komplekst system. Denne vekslen tilgodeser uddannelsernes forskellige tilgange og sikrer at man som studerende opnår fagområdets nødvendige viden på højeste niveau samt forstår at udveksle denne med andre fagligheder. Undervisningen foregår i værksteds- og materialenære samarbejder i en omverdensrelateret kontekst, der introducerer fagets metoder, specifikke kulturer og teoridannelser.
Første semester, 'eksperiment', arbejder med afsæt i kritisk analyse og eksperimenterende praksis: At kunne omsætte politiske, sociale, kulturelle og teknologiske problemstillinger til arkitektoniske og designmæssige løsninger.
Semestret består af en række værkstedsintroduktioner samt et længere projekt,
der indbefatter en studietur til udlandet i samarbejde med en ekstern virksomhed eller organisation.
Andet semester, 'kontekst', sigter mod, at studerende møder både sociale og produktionstekniske realiteter i et samspil med en samfundsrelateret opgavetype om eksempelvis møbler, rum, objekter eller tekstiler.
Semestret omfatter to opgaver. Den ene tager udgangspunkt i problemstillinger, der forholder sig til læring eller velfærdsdesign. Den anden har fokus på designprodukter, der indgår i nært samspil og relation med møbler, eksempelvis belysning, eller tekstile objekter. Her udvikles til en studeret kontekst i tæt dialog med skolens værksteder, og nødvendige fagspecialer, eksempelvis lys eller tekstilværksteder. Opgaven sker i samarbejde med en ekstern partner.
Tredje semester, 'Specialisering', har fokus på at skærpe den enkeltes samlede kompetencer i løsningen af en selvprogrammeret opgave indenfor et overordnet tema.
Her samler man sine faglige erfaringer i en opgave udfra kunstneriske og samfundsrelevante problemstillinger. Semestret indeholder desuden en teoretisk opgave hvor man har mulighed for at fordybe sig i en faglig problematik.
Fjerde semester, 'Afgangsprojekt', her udfoldes studieforløbets samlede læring i et selvprogrammeret afgangsprojekt.