Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Om programmet

Programmet er del af arkitekt- og designuddannelsens 2-årige kandidatforløb. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.

Fag og indhold

På Møbel & Objekt mødes de stærke danske traditioner inden for design og arkitektur. Fagområdet omfatter møbel, tekstil- og produktdesign i industriel kontekst.

Genstandsfeltet er møbler, designprodukter og tekstilers kvaliteter og potentialer, samt deres relation til omverdenen: Set både fra et arkitektonisk perspektiv, hvor møbler, tekstiler og designprodukter er en del af komplekse rumlige sammenhænge, og fra et designperspektiv, hvor objektet samt udviklingen af de kunstneriske tilgange til formgivning og produktion er i fokus. 

Det er vores målsætning at videreudvikle fagområdets tradition, den kulturelle arv og det samfundsmæssige engagement, og samtidig overføre viden til nye sammenhænge og fagområder som udgangspunkt for fremtidens løsninger. Det gør vi gennem en fokuseret udforskning af fagets rammer og potentialer.

Som studerende vil man blive præsenteret for projekter og opgaver, der tager udgangspunkt i enten materialets iboende muligheder eller ser møbel, tekstil- og produktdesign udfra en større samfundsmæssig problemstilling. Som studerende vil man udvikle både sin dybe specifikke faglighed og forstå at udveksle denne med større tematiske problemstillinger. 

Bæredygtighed og samfundsmæssige problemstillinger er et nødvendigt perspektiv og alle studerende forholder sig til bæredygtig udvikling og ansvarlig brug af klodens resurser. 

Som studerende på Møbel & Objekt vil man få indgående kendskab til anvendelsen af teori og metodiske redskaber samt erfaring med kreative processer inden for programmets fagområde. 

En stor del af arbejdet foregår på værkstederne, hvor vi har en undersøgende tilgang til materialers potentialer og mødet med nye teknologier. Det sker gennem eksperimenterende forløb, hvor vi udfordrer materialerne igennem eksempelvis en særlig teknik eller udforskning af stoflige virkningers taktile potentialer. Det sker via en vekslen mellem analoge og digitale værktøjer, der sikrer indgående forståelse for fagets processer og metoder. 

Vi optager studerende med forskellige profiler og ser samarbejde og gensidig udveksling mellem arkitekter og designere som et stort og givende tilskud til fagområdet. Der er derfor i kandidatprogrammet indlagt forløb, hvor studerende arbejder i grupper på tværs af faglig specialisering.

Opbygning

På Møbel & Objekt ser vi møbeldesign og arkitekturfaget gennem følgende strukturerende optik: 

Indre perspektiver
Her arbejdes med den dybe faglighed, hvor viden om materialer, produktionsprocesser, form og tektonik er i fokus. 

Ydre perspektiver
Her sættes den grundfaglige viden i spil i forhold til omverdenen, brug, aktivitet, rum, samfundsmæssige, politiske, sociale og økonomiske forhold samt bæredygtighedsproblematikker og hvordan designeren indgår i et større komplekst system. Denne vekslen tilgodeser uddannelsernes forskellige tilgange og sikrer at man som studerende opnår fagområdets nødvendige viden på højeste niveau samt forstår at udveksle denne med andre fagligheder. Undervisningen foregår i værksteds- og materialenære samarbejder i en omverdensrelateret kontekst, der introducerer fagets metoder, specifikke kulturer og teoridannelser. 

Første semester, 'eksperiment', arbejder med afsæt i kritisk analyse og eksperimenterende praksis: At kunne omsætte politiske, sociale, kulturelle og teknologiske problemstillinger til arkitektoniske og designmæssige løsninger.

Semestret består af en række værkstedsintroduktioner samt et længere projekt,

der indbefatter en studietur til udlandet i samarbejde med en ekstern virksomhed eller organisation. 

Andet semester, 'kontekst', sigter mod, at studerende møder både sociale og produktionstekniske realiteter i et samspil med en samfundsrelateret opgavetype om eksempelvis møbler, rum, objekter eller tekstiler.

Semestret omfatter to opgaver. Den ene tager udgangspunkt i problemstillinger, der forholder sig til læring eller velfærdsdesign. Den anden har fokus på designprodukter, der indgår i nært samspil og relation med møbler, eksempelvis belysning, eller tekstile objekter. Her udvikles til en studeret kontekst i tæt dialog med skolens værksteder, og nødvendige fagspecialer, eksempelvis lys eller tekstilværksteder. Opgaven sker i samarbejde med en ekstern partner. 

Tredje semester, 'Specialisering', har fokus på at skærpe den enkeltes samlede kompetencer i løsningen af en selvprogrammeret opgave indenfor et overordnet tema.

Her samler man sine faglige erfaringer i en opgave udfra kunstneriske og samfundsrelevante problemstillinger. Semestret indeholder desuden en teoretisk opgave hvor man har mulighed for at fordybe sig i en faglig problematik. 

Fjerde semester, 'Afgangsprojekt', her udfoldes studieforløbets samlede læring i et selvprogrammeret afgangsprojekt.

Sprog

Undervisningen på studiet udbydes på dansk.