Graduation Games 2014
Årets afgangsspil fra computerspilsuddannelsen DADIU er nu klar. De seks spil er udviklet af studerende fra KADK samt andre kunstskoler og universiteter i Danmark som afslutning semestret i spilsamarbejdet: DADIU.
Underviser på DADIU Thomas Howalt: ‘DADIU handler om kreativitet og om at lave spil. Vi har i år samlet 116 dygtige mennesker, som ikke kendte hinanden på forhånd. I løbet af et semester har de sammen skabt to spil – et lille og et stort – og lært en masse.’
Casual og Free-to-Play
Hvert år stiller DADIU en række krav til spillene. I år har kravene blandt andet været, at spillene skulle være casual og Free-to-Play. ‘Med casual mener vi, at de skal kunne spilles af alle’, siger Thomas Howalt. ‘Valget af casual Free-to-Play har set fra et pædagogisk synspunkt åbnet en grundlæggende diskussion af, hvad spillet handler om, ikke bare for enkelte studerende men for hele holdet’.
“Valget af casual Free-to-Play har set fra et pædagogisk synspunkt åbnet en grundlæggende diskussion af, hvad spillet handler, ikke bare for enkelte studerende men for hele holdet.”
— Thomas Howalt, DADIU
Drager, spejdere og en vejrgud
De seks spil er udviklet i november og december på DADIUs produktionssteder i både Aalborg og København. Spillene er produceret i Unity-enginen og til Android tablet, med Samsung Galaxy Tab 2 som den primære platform.
Som tidligere år spænder de seks spil vidt både i udseende og gameplay:
- I Dragon Journey styrer man en drage rundt i en magisk verden for at befri dragens venner.
- Let’s Raid er et turbaseret, taktisk kampspil, hvor man leder en gruppe mægtige krigere, som skal overvinde fjenden.
- I Scouts skal spejdere arbejde sammen som et hold. De skal have styr på spejderkundskaberne, så de kan vinde spejdermærker.
- Wonder Wool foregår i det antikke Grækenland. Man spiller fårehyrdeguden, som skal beskytte sine får fra de tyvagtige kykloper.
- I Greedy Grablins skal man på Guldplyndring og med hjælp af monstre undgå at blive fanget, hvor man i Clouds er en vejrgud, som kan styre regn eller torden for at opfylde følgernes bønner.
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning har eksisteret siden 2005. Siden begyndelsen er strukturen blevet ændret fra løse produktionsforløb til et reelt semesterforløb.
Siden august har 116 studerende fra KADK - Kunstakademiets Designskole, IT-Universitetet, Den Danske Filmskole, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Københavns Universitet, DTU og TRUEMAX Academy brugt al deres tid på computerspil. De har modtaget undervisning, deltaget i workshops to spilproduktioner. Til den sidste og store spilproduktion har de arbejdet i seks næsten professionelle hold fra november og frem til nu.