Arkitekturfotografiets potentiale som kunstnerisk udvikling

Dato
29.10.2015
Kategori
Forskning og innovation

Lektor Christina Capetillo fra Institut for Bygningskunst, By og Landskab udstiller udvalgte fotos fra serien 'Landworks' på Museum für Photographie i Braunschweig.

”Når vi udvider vores syn på verden omkring os, udvikler vi samtidig vores forståelse af, hvordan vi udformer omgivelserne. Landskabsbilleder er medskabende i forhold til den virkelighed, de fremstiller”.

Sådan siger lektor Christina Capetillo fra KADK’s Institut for Bygningskunst, By og Landskab, hvor hun er medansvarlig for kandidatprogrammet 'Landskabskunst'. Arbejdet med arkitekturfotografiet er en del af KADK’s kunstneriske udviklingsvirksomhed, og er med til at udfordre måden vi ser og arbejder med arkitektur på.

Christina Capetillo deltager lige nu på fotoudstillingen 'Landschaft. Umwelt. Kultur. Über den transnationalen Einfluss der New Topographics' på det anerkendte Museum für Photographie i Braunschweig der ligger mellem Hannover og Berlin.

Udstillingen sammenstiller en række værker af seks fotografer fra Europa og USA, som har arbejdet i forlængelse af den amerikanske New Topographics-tradition, der er kendetegnet af en særlig interesse for det nøgterne og direkte landskabsfotografi, og som udtrykker en kritisk dimension i forhold til samtidslandskabet.

Christina Capetillo bidrager med et udvalg af fotografier fra serien 'Landworks', som er et igangværende projekt hun påbegyndte i 2014 på KADK og er inviteret til at forelæse om sine arbejder på det internationale symposium 'From a Topographic to an Environmental Understanding of Space'. 

1/4
Karlslunde Mose, Karlslunde. Foto: Christina Capetillo
Skelvej, Greve. Foto: Christina Capetillo
Højvangen, Karlslunde. Foto: Christina Capetillo
Selinevej, København. Foto: Christina Capetillo

Fotografiske undersøgelser af samtidslandskabet

I 'Landworks' fokuserer Christina Capetillo på et af de seneste udviklingsstadier i det komplekse forhold mellem natur og kultur. Et nyt nordisk landskab er ved at opstå på grund af ny infrastruktur til sikring af byer og industriområder som følge af klimaforandringerne. Landskabets relation til horisonten vil også ændre sig som følge af havstigninger. Da horisonten er central for vores oplevelse af frihed og uendelighed spørger hun til, hvordan dette nye landskab vil forandre os.

Hun har i en række fotografiske arbejder og projekter fokuseret på samtidslandskabet som en altdominerende kulturtilstand, hvor naturen optræder som spor og levn. Igennem sine arbejder undersøger hun steder, der kan udvikle og skubbe til vores natursyn.

Christina Capetillo forklarer:
'Jeg er optaget af at udvikle et demokratisk blik på samtidslandskabet, at mediere de nye landskaber, der ikke rummer storslåede udsigter eller er stemningsfulde dramatiske landskabelige højdepunkter. Jeg er også optaget af de bymiljøer, der i mine øjne rummer et forandringspotentiale, men som oftest er oversete, idet de er karakteriserede af en æstetisk anonymitet, en motivløshed”.

'Landworks' i 'Fotobyen' Braunschweig
Museum für Photographie, Braunschweig er en lille, men meget anerkendt institution inden for fotografiet. Braunschweig har en historisk betydning og kaldes 'Fotobyen', fordi den har været hjemsted for fotofabrikker som Voigtländer og Rollei.

Christina Capetillo mener, at udstillingen og det tilhørende symposium vil give hende mulighed for at udvikle fremtidige kunstneriske udviklingsprojekter med de andre kunstnere, forskere og kuratorer.