Designstuderende bag grøn scenografi i Operaen

Dato
01.02.2017
Kategori
Samarbejde og erhverv

Designstuderende Andreas Bogh står bag scenografien, når Operaen i København 8. februar bliver forvandlet til et levende og pulserende væksthus for grøn og bæredygtig udvikling. Han vil tvinge publikum til at tage personligt ansvar, men også minde dem om, at de ikke er alene om at løfte opgaven.

Når tænketanken Sustania den 8. februar åbner dørene for en aften i Operaen i bæredygtighedens og den grønne udviklings tegn, sker det med KADK som samarbejdspartner og bidragyder. Men KADK sætter også sit fingeraftryk på selve salen.

Det er nemlig designstuderende, Andreas Bogh, der læser Production Design på 7. semester, som står bag scenografien.

Og Andreas har en mission.

”Klodens udfordringer er massive og overvældende og helt enormt svære for den enkelte at forholde sig til. Derfor er der mange, der lukker øjnene. Men jeg vil gerne have dem til at løfte blikket og engagere sig. Jeg vil gerne tage dem med på en rejse fra det universelle og svært overskuelige plan til det helt personlige og nære plan, hvor vi alle sammen rent faktisk har en mulighed for at gøre en forskel. Sagt på en anden måde, så er jeg helt uinteresseret i at lave endnu en skræmmekampagne. I stedet vil jeg gerne motivere folk, og vise dem, at der er en vej, de kan gå”, siger Andreas Bogh.

Andreas Bogh, designstuderende fra Production Design

Individer bærer ansvaret - i flok
Andreas Boghs scenografi, der tager form som et drivhus, folder sig allerede i foyeren ud som et grønt og frodigt landskab, hvorfra der vokser nye bud på bæredygtige løsninger – for eksempel svampe dyrket i kaffegrums og innovativt isoleringsmateriale fremstillet af bæredygtig stenuld. I selve salen kommer publikum lidt tættere på deres egen virkelighed, når en dagligstue på scenen minder dem om helt konkrete bæredygtige valg i hverdagen. Og til sidst bringes konfrontationen helt tæt på, når et spejltæppe glider ned foran publikum, og alle i salen sidder ansigt til ansigt med deres eget spejlbillede og deres eget individuelle ansvar.

”Spejlet viser, at ansvaret hviler på publikum selv. Det er dem, der skal træffe de grønne valg og leve mere bæredygtig, hvis vi skal i mål med vores ambition om en bedre og sundere klode. Men de sidder jo heldigvis ikke i salen alene. Spejlet viser også, at de er omgivet af andre – at de sidder i en sal fuld af mennesker – og de bliver dermed også mindet om, at de ikke er alene om opgaven: At vi er mange, og at vi kan løfte i flok”, siger Andreas.

Scene

Designere og arkitekter skal tjene et højere formål
Det er ikke første gang, Andreas Bogh arbejder med bæredygtighed som genstandsfelt for sit design. Også hans bachelorprojekt tog udgangspunkt i, hvordan man med visuelle og kunstneriske virkemidler kan få folks øjne op for den bæredygtige dagsorden og inspirere og anspore dem til selv at tage ansvar og træffe bæredygtige valg. 

Derfor bakker Andreas Bogh også engageret op om KADK’s satsning på FN’s 17 verdensmål. En satsning, der betyder at skolerne de næste tre år vil målrette undervisningen mod udvikling af nye og innovative løsninger for en bedre og mere bæredygtig verden. Han synes faktisk ikke at KADK – og de studerende – kan være andet bekendt:    

”Det lyder måske lidt hårdt, men som designere og arkitekter – i mit tilfælde som production designer – har vi mulighed for at trække på meget effektive visuelle virkemidler, der rent faktisk kan få folk til at flytte sig. De virkemidler, synes jeg, at vi er forpligtede til at bruge aktivt for at løfte de enorme udfordringer, vi står over for, ” siger Andreas og fortsætter: ”Sat på spidsen er der jo heller ikke meget mening i at producere navlebeskuende værker og smalle indie-film, hvis verden alligevel er ved at gå under. Og det siger, jeg ikke for at nedgøre eksistentiel kunst og indie-film, for der er nemlig brug for det, de kan, og det stærke og effektfulde kunstneriske sprog, de repræsenterer. Men jeg synes, det er nødvendigt også at begynde at bruge det sprog til at fortælle nogle andre historier og lade kunstens og kulturens virkemidler, der rammer os på følelserne, tjene et højere formål: For eksempel at formidle FN’s 17 verdensmål for en bedre verden”, siger han.

En bæredygtig udfordring
Dermed ikke sagt, at den bæredygtige og grønne tilgang er nem. Når man vil inspirere andre til bæredygtighed, må man selv gå forrest – også når man designer og indhenter materialer til en scenografi som den i Operaen.

”Jeg har selvfølgelig arbejdet benhårdt for at finde og bruge de mest bæredygtige løsninger, og det har indrømmet krævet nogle krumspring. Det er en udfordring, men den er spændende. Vi har for eksempel bestræbt os på i vid udstrækning at bygge scenografien op af genbrugte materialer. Og så har vi designet flere af de enkelte elementer på en måde, så de kan skilles ad og samles igen, når dele af scenografien skal videre på tour. På den måde sikrer vi, at selve scenografien kan genbruges, og at den derfor langt hen ad vejen er bæredygtig i sig selv”, siger Andreas.  

Andreas Boghs scenografi opføres kun den ene aften i Operaen. Herefter er det meningen, at dele af den skal på tour i Danmark og i udlandet. Første stop er Århus.