Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Diplomdeltager: Det man lærer undervejs er meget større, end man lige kan se

Dato
05.12.2019
Kategori
Uddannelse og studieliv

Det kan være vanskeligt at omsætte ens teoretiske viden til praksis og tænke kreativitet ind i projekter og facilitering. For hvordan starter man egentlig en god brainstorm, og hvordan finder man de innovative løsninger på opgaverne? Det var noget af det, cand.merc. Frederik Klaus Scholle fik input til på Diplomuddannelsen i Designledelse.

I efteråret 2019 færdiggjorde Frederik Klaus Scholle Diplomuddannelsen i Designledelse. Frederik er Marketing Manager i virksomheden Traffic Lab, der udvikler nye koncepter til at nå forskellige målgrupper. Med en uddannelse i Management of Innovation and Business Development fra CBS havde han et stærkt teoretisk grundlag men savnede redskaber til at bruge sin viden mere kreativt. Derfor tilmeldte han sig diplomuddannelsen:

– På CBS fik jeg al teorien, men jeg savnede noget mere praksisorienteret, nogle redskaber og øvelser, nogle systemer til at udvikle og bruge de ting, jeg ved, på en mere kreativ måde. Hvis man fx vil sætte gang i en brainstorm, hvordan gør man det så på en god måde? Så jeg havde lyst til at udfordre mine kreative evner.

Bare et enkelt modul...
Diplomuddannelsen i Designledelse består af seks moduler, som man kan til- og fravælge efter behov (bortset fra afgangsmodulet), og egentlig ville Frederik bare have taget et enkelt modul, men han endte med hele uddannelsen:  

– Man kan sagtens tage et enkelt modul, og hvert modul har stor værdi, men noget af det bedste for mig har været samspillet mellem modulerne med deres forskellige former for praksisfokus og øvelser inden for fx facilitering. Det, man lærer undervejs, er meget større, end man lige kan se, når man står i det.

Fra teori til praksis og videre til kollegerne
For Frederik var et af højdepunkterne på uddannelsen den tætte kobling til praksis - at man på modulerne arbejdede med eksempler fra arbejdspladsen og bagefter har kunnet anvende metoder og modeller direkte:

– Jeg hjalp en kollega, der sidder med mailmarketing. Han havde brug for idéer til nyt kampagneindhold. Jeg faciliterede en workshop med deltagere fra forskellige afdelinger, hvor jeg netop anvendte nogle af de metoder, jeg har lært, fx Crazy 8, som blev brugt til at skitsere idéer. Og jeg havde til workshoppen lavet en detaljeret drejebog for processen, hvor jeg også benyttede metoder, jeg har fra uddannelsen. 

Samarbejde giver nye veje til løsningerne
Det faglige indhold med de kreative tilgange og praksisorienteringen har altså været meget væsentligt for Frederik, men derudover har samspillet med de andre deltagere haft stor betydning:

– Diplomuddannelsen er god, hvis man vil være bedre til idégenerering, til at tænke kreativitet ind i projekter og facilitering, og hvis man søger nye kreative måder at finde løsninger på. Men det, man også lærer, er at arbejde sammen med andre med meget forskellige baggrunde om at nå nye løsninger.