Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

En konservator i ny rolle hos Royal Copenhagen

Dato
10.11.2015
Kategori
Samarbejde og erhverv

Konservatorer kan udfylde vigtige roller andre steder end i museumsverdenen og stadig gøre en forskel for bevaringen af den levende kulturarv. Mød Vibeke Rask som blev konservator i 2013. Hun er ansat hos Royal Copenhagen, og er med til at sikre at en stærk keramisk tradition holdes i hævd. 

Det er bevaringen af håndværket og derigennem arbejdet med opretholdelsen af en levende tradition – eller levende kulturarv om man vil – der er det mest meningsskabende for mig som konservator hos Royal Copenhagen. Den rolle konservatorer spiller i museumsverdenen omhandler som oftest at reparere på fine gamle ting, objekter som stammer fra en forsvunden tid. Hos Royal Copenhagen arbejder jeg ligeledes med fine ting, men med nye produkter, der vokser ud af en levende håndværkstradition. 

En levende keramiktradition
Jeg fungerer som en del af Royal Copenhagens Global Supply Chain team. En enhed der har ansvar for planlægning, indkøb, produktion, logistik og kvalitetsstyring, og som også spiller en central rolle i produktionen samt udviklingen af nye produkter.

Min primære opgave er at sikre, at kompetencerne på de keramiske områder vedligeholdes og videreføres – specielt den del der vedrører farverne til Flora Danica. 

Farver til Flora Danica
Som eksperter i den materialemæssige forståelse indgår jeg og mine kollegaer som en vital faktor i kvalitetskontrollen, udviklingen og rådgivningen af eksterne samarbejdspartnere. Her bruges endnu en konservatorkompetence, nemlig formidlingen af materialeforståelsen på tværs af faggrupper. 

Mit primære ansvarsområde er at sikre at der er farver til Flora Danica produktionen. Flora Danica malerne arbejder med en begrænset palette af 25 farver brugt i en bestemt rækkefølge, for at give en ensartethed i produktionen på trods af malernes forskelligheder. Det er desuden min afdeling der blander nye farver i samarbejde med designere og eksterne kunstnere til nye stel og unikakunst.

Den indgående kendskab til processerne ved fremstillingen betyder, at det oplagt er os, der forsøger at forklare og udbedre problemer i produktionen, f.eks. hvis en tallerken pludselig er skæv, eller den blå farve er blevet for grå. Dette arbejde hænger naturligt sammen med udarbejdelsen af kvalitetsinstruktioner, som blandt andet bruges af sortererne, for at undgå at der kommer produkter af dårlig kvalitet på markedet.