Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Interview med institutleder Mathilde Aggebo fra Bygningskunst og Design

Dato
10.02.2014
Kategori
Indblik

Fra studiestart 2014 er KADK organiseret i en ny struktur, der består af 7 nye institutter. Vi har interviewet de 7 institutledere, der står i front for de nye institutter på Arkitektskolen, Designskolen og Konservatorskolen. Mathilde Aggebo er institutleder på Bygningskunst og Design.

Institutleder Mathilde Aggebo

1. Hvad er det særlige ved jeres institut?
Vi er hullet i hækken mellem to fag og to skoler – arkitektur og design. Vi skærper de faglige specialer og får de to uddannelser til at mødes i et tværgående undervisningsmiljø. Vi er et krydsfelt mellem to historisk set meget forskellige fag – et krydsfelt, der rummer et stort potentiale for at udvikle nye tanker og metoder.

2. Hvad kendetegner de studerende på jeres institut?
De er interesserede i deres omverden og vil udfordre den måde vi bor og lever på. De vil sætte en dagsorden og er ikke er bange for at få hænderne op af lommen og tage fat. I materialer, fænomener og metoder. De vælger instituttet, fordi de har lyst til at formgive rammerne for vores samfund. Vores hjem. Vores liv.

3. Hvilken rolle spiller jeres institut for dansk kunst og kultur?
Vores opgave er at nedbryde de vante forestillinger om grænsen mellem design og arkitektur og hvad fagene kan tilsammen – i den helt nære, i den helt store skala og i helheden. Det handler om at gentænke interiør-design, opfinde møbler lavet af nedbrydelige materialer eller bygge skoler, der passer til den pædagogik vi har om 50 år.

4. Hvilket værk/produkt eller sted forbinder du med instituttet?
Herlev Hospital. Det er helhedstænkning i et byggeri, så det vil noget. Fra
detalje til helhed er Herlev Hospital udformet for at møde mennesker i øjenhøjde og tage vare på os. Her spiller kunsten aktivt med.