Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Interview med rektor Lene Dammand Lund

Dato
10.02.2014
Kategori
Indblik

Fra studiestart 2014 er KADK organiseret i en ny struktur, der består af 7 nye institutter. Vi har interviewet de 7 institutledere, der står i front for de nye institutter på Arkitektskolen, Designskolen og Konservatorskolen samt rektor. Lene Dammand Lund er rektor for KADK.

Rektor Lene Dammand Lund

1. Hvad er det særlige ved det nye, samlede KADK?
Det nye KADK er en fusion af Arkitektskolen, Designskolen og Konservatorskolen. Vi er fælles om både at arbejde med videnskab, kunst og praksis. Vi samarbejder på tværs og tilstræber alle det højeste, internationale niveau. Det nye KADK uddanner kandidater, som sammen former den danske velfærdsmodel. Vi arbejder med at skabe en tæt forbindelse mellem de værdier, samfundet bygger på, og dets fysiske miljøer og genstande. Alt det, der omgiver os. Det kommer for eksempel til udtryk i åbne, funktionsblandende bymiljøer, hvor velbevarede historiske spor blander sig med nutidige byrum for alle. Eller i skoler, der udstråler respekt for børnene og skaber optimale rammer for de nyeste principper for undervisning.


2. Hvad kendetegner de studerende på KADK?
Studerende hos os er nysgerrige, modige og ambitiøse. De vil lære nyt, skabe nyt og tænke nyt. De vil udforske fortiden og nutiden for at forme fremtiden. De har en bred samfundsinteresse og de er løsningsorienterede. De har ingen berøringsangst og de er ufatteligt sejlivede, når det handler om at få gennemført deres ideer.


3. Hvilken rolle spiller KADK for dansk kunst og kultur?
Vi er den største kunstneriske uddannelse i Danmark – og skal derfor også bære et ansvar som kulturinstitution. Vi har et ansvar for at holde fast i homo generosus, det generøse menneske, som gennem det, man giver, skaber værdi både til fællesskabet og til sig selv.


4. Hvilket værk/produkt eller sted forbinder du med KADK?
Det kunne være et døgn i Danmark – fordi arkitekter, designere og konservatorer er med til at skabe og definere de rammer, vi lever i. Både de konkrete byer, bygninger, rum og de genstande, vi bruger og omgiver os med. Men også viden, signalværdi og adfærd. Vi møder de resultater, KADK er med til at skabe, allerede fra morgenen i vores køkken, når vi tager tøj på og går på arbejde, alle steder i det private og offentlige erhvervsliv - og når vi holder fri - eller deltager i den offentlige debat om vores samfund. KADK er alle steder. Som i et døgn i Danmark.