KADK skaber et bæredygtigt fundament i Marokko
I slutningen af 2008 etablerede Kunstakademiets Designskole et samarbejde med det marokkanske kooperativ Reseau Femmes Artisanes, der består af kvindelige kunsthåndværkere. Efter seks år har den første gruppe af marokkanske kvinder nu gennemført et forløb, der har styrket dem i designudvikling og forretningsførelse. Et forløb der både har handlet om at gå på opdagelse i den marokkanske kulturskat, nedbryde kulturelle fordomme og at opbygge kvindernes selvstændighed.
Armbånd omvundet med kaktussilke i douce farver, gråblå puder med en broderet kant, skuldertasker med broderede knapper. De enkle og smukt forarbejdede produkter ligger udstillet på rå fyrretræsreoler op ad en nøgen væg. Det ligner et lille stykke af Norden, men varmen, farverne, de fjerne lyde fra den travle souk udenfor og duften af mynteteen, der står og damper på det store arbejdssybord, afslører, at vi sidder midt i medinaen i Marrakesh.
Her har Reseau Femmes Artisanes, en sammenslutning af kvindelige marokkanske kunsthåndværkere, hjemme i et højt smalt hus med en lille, skyggefuld, indre gård, en klassisk marokkansk riad. Det er dog ikke en flergenerationsfamilie, der bor her. I stedet danner de kølige rum rammen om flere systuer, hvor kvinder i gang med at brodere og sy ved de store industrimaskiner.
Siden 2008 har Reseau Femmes Artisanes samarbejdet med Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) om at udvikle de marokkanske kvinders produkter, så de kan markedsføres på det internationale marked. Idéen til samarbejdet kom fra Grethe Weber, KADK. Hun kontaktede KVINFO, der via sit brede netværk blandt civilsamfundsorganisationer i Marokko identificerede Reseau Femmes Artisanes som en mulig samarbejdspartner. KVINFO har løbende faciliteret partnerskabet og støttet det finansielt i institutionens program, der ligger under Det Arabiske Initiativ finansieret af det danske Udenrigsministerium.
Med udgangspunkt i kvindernes oprindelige, klassiske marokkanske designs og traditioner har de danske designstuderende - i samarbejde med deres marokkanske kolleger - videreudviklet nye produkter med vægt på materialer og dekorationer, der også fungerer udenfor Marokko.
Til gengæld får de danske studerende indblik i, hvordan det er at arbejde på det globale marked; en indsigt mange af dem får brug for, hvis de senere kommer til at arbejde for de store tøjkæder eller designere, eller hvis de skal etablere sig som selvstændige designere, for stort set al produktion foregår i dag udenfor Europa.
Begge sider af samarbejdet lægger vægt på betydningen af den lange løbetid, som projektet har haft. Den har gjort det muligt at opbygge en bæredygtig forretningsstrategi, og få ryddet alle kulturelle gnidninger af vejen på begge sider. Et samarbejde, der har betydet, at Reseau Femmes Artisanes på udstillingen Riad Art Expo i Marrakech, 2012, har fået prisen for det bedste håndværk på hele udstillingen.
Enklere produkter
Saida Cha'abouni er daglig leder af Reseau Femmes Artisanes i Marokko. Hun fortæller om udviklingen i det indtil videre fem år lange samarbejde.
Det er dog ikke kun designsiden, der styrkes af det internationale samarbejde. I det mandsdominerede og traditionelt familiebaserede Marokko, betyder det meget for kvindernes status, at de kan bidrage til familiens økonomi. Saida Cha'abouni fortæller, at kvindernes selvstændighed og verdenssyn forandres undervejs i processen.
Fælles tradition for kunsthåndværk
I Reseau Femmes Artisanes' udstillingsrum ligger en række koksgrå puder med et assymetrisk, sort blomsterbroderi, som sorte grene, der strækker sig over en mørk, dansk vinterhimmel. Saida Cha'abouni griner, da jeg tager en af dem op.
- Alle de danske kvinder, der kommer her, vil gerne købe dem der, siger hun, og afslører, at netop de puder faktisk ikke er en del af designsamarbejdet.
Saida Cha'abouni har været i København tre gange i løbet af samarbejdet, og hun bemærker, at der som udgangspunkt også er ligheder mellem den danske og marokkanske designtradition, der begge tager afsæt i naturens farver, materialer og motiver. Vores landskaber er blot forskellige. Og klima, tilføjer hun og skutter sig.
Uddannelse som design
Både Saida Cha'abouni og de kvinder, der er ved at være igennem det første uddannelsesforløb, kender nu præmisserne for produktudvikling og design. Men selve uddannelsesforløbet har også været en designproces, der har været under konstant udvikling.
Når det kommende udviklingsforløb, der skal styrke forretningssiden og den kommercielle del, er afsluttet, har den første gruppe af kvinder formelt set afsluttet deres forløb. Saida Cha'abouni ser det blot som begyndelsen på en ny fase af samarbejdet. Det er nu, at den første gruppes kompetencer for alvor kan komme i spil.
- Nu søger vi nye grupper og kooperativer af kvinder, som vi kan sende gennem samme træningsforløb. Den første gruppe skal uddanne den næste og så videre. Alt det de har lært af Designskolen, kan de give videre. Vi er netop i samarbejde med Designskolen begyndt at samarbejde med en gruppe kvinder i Tunesien om et projekt magen til vores, siger Saida Cha'abouni.
Ideen bag det tunesiske projekt er, at de marokkanske kvinder fungerer som mentorer og rollemodeller for de tunesiske kvinder. De tilrettelægger 100 % selvstændigt forløbet, og Danmark yder kun økonomisk støtte til projektet. Første del af projektet kommer til at udmønte sig i en fælles blog, og kvinderne arbejder også på en model for, hvordan de kan forhandle og markedsføre hinandens produkter.
Samarbejde tager tid at etablere
I København understreger den danske koordinator af samarbejdet, Grethe Weber, projektleder på KADK, at det i udgangspunktet var vigtigt, at de marokkanske kvinder genfandt stoltheden i deres eget håndværk. Da samarbejdet så sin spæde start for fem år siden, troede de marokkanske kvinder, at de ville blive bedt om at levere produkter, der lignede dem, de så i franske livsstilsmagasiner. Gruppen af danske og marokkanske kvinder brugte derfor lang tid på at gå på opdagelse i den marokkanske kultur sammen.
Grethe Weber har tidligere erfaring fra andre samarbejdsprojekter, hvor løbetiden var kortere. Hendes erfaring viser, at kortsigtede projekter som regel også bliver mere skrøbelige.
- Tidligere samarbejdsprojekter har vist, at hvis du ikke har tid til, at den lille virksomhed bliver solidt funderet socialt, kulturelt og økonomisk, falder projektet hurtigt til jorden igen, så snart de udenlandske samarbejdspartnere trækker sig ud. Det er vigtigt for virksomhedens bæredygtighed, at dem der arbejder i den, selv kan manøvrere indenfor de forskellige områder.
Kvinderne skal gennem 'muren'
Ofte kan det være uforudsigelige aspekter, der tager tid. Grethe Weber pressede i begyndelsen utålmodigt på for, at de marokkanske kvinder fik etableret en momsregistreret virksomhed. Noget, der i Danmark tager en formiddag på virk.dk, men som i Marokko, der har arvet et tungt, kolonialistisk skatte- og momssystem fra franskmændene, kan tage flere år. Ikke mindst hvis man er kvinde, og ikke ejer hverken startkapital eller fast ejendom. En hurdle Grethe Weber har fået respekt for.
Næste hurdle bliver at få synliggjort Reseau Femmes Artinsanes' kompetencer og arbejde. Grethe Weber håber at kunne etablere et samarbejde mellem Reseau Femmes Artisanes og en lokal designskole i Marrakesh. Målet er at åbne øjnene hos de store - ofte franske - arkitekt og - indretningsvirksomheder for de ressourcer, som de lokale kvinder kan bidrage med. Men det er en 'mur', som hun udtrykker det, af kulturelle fordomme, der skal brydes ned.
Ligesom Saida Cha'abouini ser Grethe Weber frem til, at kvindernes arbejde og kompetencer kan brede sig som ringe i vandet.
En udløber af projektet i Marokko er et projekt i Tunesien. Kvinfo har denne tekst og nedenstående video om projektet Design Empowerment:
I Tunesien er mange kvinder trænede i forskellige former for håndarbejde som hækling eller broderi. Et KVINFO-støttet projekt med et lokalt kvindekollektiv i Bizerte og Det Kongelige Danske Kunstakademis Designskole har som mål at transformere kvindernes produkter fra dygtigt håndarbejde til salgbart design, og dermed sætte dem i stand til at skabe en bæredygtig forretning.
Ved et af de første workshopforløb er der blevet produceret en dokumentarvideo, der følger kvindernes arbejde med design, deres træning i at kunne oplære andre og processen med at designe og bygge et showroom.
Projektet i Tunesien trækker på erfaringerne fra et lignende designprojekt i Marokko, som har kørt siden 2008, og som har givet gode resultater for de deltagende kvinder.
Tak til instruktør Naomi Nantois Meadows for at stille videoen til rådighed.