KADK-studerende udvikler logo til alment boligområde

Dato
19.05.2020
Kategori
Samarbejde og erhverv

Line Qing Hansen og Chanathip Namhing har vundet en konkurrence blandt Arkitektskolens 1.-årsstuderende om at udvikle et logo til det almene boligområde Gadehavegård i Høje-Taastrup. 

Gadehavegård står i de kommende år overfor en gennemgribende renovering og fornyelse og det er til dette projekt, at der skulle findes et nyt logo. Boligselskabet DFB, Domea.dk og KADK udbød derfor en konkurrence blandt alle de 1. årsstuderende på Arkitektskolen. Vinderlogoet er udvalgt blandt 30 forslag af en jury der bestod af afdelingsbestyrelsen i Gadehavegård samt Domea.dk. 

Afdelingsformand i Gadehavegaard Ibrahim El- Khatib udtaler: ”Blandt rigtig mange gode forslag skiller dette sig ud, da det både er poetisk og samtidigt grafisk klart.”  

Jesper Jensen fra afdelingsbestyrelsen tilføjer: ”Logoet signalerer sammenhold på tværs af kulturelle tilhørsforhold og hudfarve og så har det fokus på hjemlighed, træer, det grønne. Alt det vi sætter pris på i Gadehavegård - så længe leve kreativiteten.”   

Vinderlogoet.

Fem ugers undervisningsforløb med base på rådhuset
Som optakt til konkurrencen arbejdede 150 KADK-arkitektstuderende tidligere på året i fem uger med Gadehavegård, hvoraf to uger var med base på Høje-Taastrup Rådhus og bestod af feltarbejde i området. Formålet var at højne de arkitektstuderendes viden om og interesse for det almene boligbyggeri, og det var samtidig indledningen til et videre samarbejde mellem KADK, dfb/Domea.dk og Høje-Taastrup kommune. 

Line Qing Hansen og Chanatchip Namhing fortæller, at de i forbindelse med forløbet fik mulighed for at møde nogle af beboerne, besøge dem i deres hjem og høre om deres hverdag og vaner, kultur, forholdet til Gadehavegård og Høje Taastrup, noget der var med til at inspirere de to studerende bag vinderlogoet: 

”Jeg blev rigtig inspireret af beboerne og det fællesskab, man så derude. Fællesskabet, deres hjem og det grønne knyttede sig tæt sammen,” siger Line Qing Hansen. ”Det var interessant at opleve denne mangfoldighed og diversitet af mennesker, der bebor og indtager ’deres’ rum” så forskelligt.” 

Chanatchip Namhing havde også fokus på områdets grønne kvaliteter: ”Gadehavegård er et hyggeligt sted at bo og det er placeret centralt i byen. Jeg blev inspireret af de grønne områder og af beboerne i Gadehavegård, hvor de har mange forskellige nationaliteter og kulturer.” 

”Vores logo fortæller altså om en kobling mellem boligen og det grønne, men er også et symbol på kulturer og nationaliteter, der møder hinanden og forenes” fortæller de to vindere. 

Det nye logo skal fremover bruges på beboerkommunikation, plakater, invitationer mv. som handler om transformationen af området.

Vi bruger cookies

KADK bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Statistik-cookies indsamler anonymiserede oplysninger, der hjælper KADK med at forstå hvordan de besøgende bruger vores hjemmeside, og med at gøre brugeroplevelsen så god som muligt.
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand