Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Kandidat 2017: En loungestol i 3D-strik

Dato
10.03.2017
Kategori
Uddannelse og studieliv

I takt med den teknologiske udvikling kan gammelt håndværk pludselig få fornyet relevans: På moderne strikkemaskiner kan man producere præcist tilpassede 3D-tekstiler i polyester. Det giver mulighed for nye anvendelsesområder af strikkede tekstiler. Mød designer Christian Juhl Christensen, som i sit afgangsprojekt har arbejdet sammen med HAY og Camira om en loungestol i 3D-strik.
Hvad går dit afgangsprojekt ud på?

Mit afgangsprojekt hedder ”Technical Knitting - En lounge stol til HAY”. I samarbejde med den britiske tekstilgigant Camira Fabrics har jeg udviklet et møbelkoncept, som er målrettet HAYs produktunivers. Mit møbelkoncept er bl.a. baseret på brugen af teknisk 3D-strik, som på grund af den teknologiske udvikling har fundet nye anvendelsesområder.

Sammenlignet med vævede tekstiler på metervarer kan man med den tekniske strik udvikle tekstiler med tilpasset form og styrke i én arbejdsproces uden spildmateriale. Derudover består den tekstile strik af 100 % polyester som efter endt brug kan omsmeltes og gendannes til nye polyester fibre.

1/4
Den færdige prototype

Hvad motiverede dig til at lave netop dette projekt? 
Projektet har været drevet af min personlige nysgerrighed for materialet. Den tekniske strik udfordrer måden vi tænker tekstiler anvendt på i møbelbranchen, og den åbner op for nye anvendelsesmuligheder. 

Derudover har projektet også været drevet af lysten til et professionelt virksomhedssamarbejde og læringen om produktudviklingen i møbelindustrien

Hvad har det givet din arbejdsproces at have samarbejdspartnere?
Jeg har samarbejdet med Camira om at udføre strikkede tekstilprøver og endelig en strikket prototype. Samtidig har jeg haft det privilegium at være i tæt dialog med HAY omkring mulighederne inden for deres produktionsapparat, ligesom de har finansieret den endelige prototype af stolen. 

Sparringen med Camira og HAY har åbnet op for en ny dimension i mit projekt, hvor jeg har fået et indblik i de udfordringer og arbejdsopgaver som designeren har ansvaret for i en design- og udviklingsproces, sammen med det samspil der er mellem designer og producent. 

Industrielle strikkemaskiner

Hvad er den sjoveste og den sværeste del af at arbejde med design på den måde du gør?
Det er en svær disciplin at arbejde med den tekniske strik, som både kræver en generel forståelse af selve strikkemetoden, men især også af hvordan karakteren af de enkelte masketyper har indflydelse på den membrankonstruktion – her stolesæde og ryg – som strikken typisk indgår i. Derudover har en af udfordringerne i projektet har været at formgive den strikkede membran og at konstruere en stol, hvor man udelukkende er båret af det strikkede tekstil uden at den siddende har kontakt med rørstellet.

Hvad oplever du er din største styrke som færdiguddannet designer fra KADK? 
Gennem min studieperiode på KADK har jeg været bevidst om at formulere mine projekter sådan, at jeg i hvert projekt har stiftet bekendtskab med nye materialer og nye industrielle forarbejdningsmetoder. Med den viden håber jeg, at jeg er bedre klædt på til arbejdet som designer og til de udfordringer, man bliver stillet i samarbejdet med en producent.