Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Kandidat 2017: Når teknologi og håndværk mødes

Dato
17.08.2017
Kategori
Uddannelse og studieliv

Det er nok de færreste som tænker ’teknologi’ når de hører ordet ’keramik’, men den teknologiske udvikling åbner netop for spændende muligheder og nye metoder i arbejdet med det gamle materiale. Mød designer Hilda Nilsson, som i sit afgangsprojekt har udforsket alternative håndværksmetoder ved at kombinere ler og 3D-print. 

Hvad går dit afgangsprojekt ud på?
Jeg har arbejdet med 3D-printet keramik i mit afgangsprojekt 'Synergy'. Teknikken er ret ny og uudforsket, og derfor har jeg undersøgt hvordan den kan bruges i keramisk design og -håndværk. Ved at interagere med 3D-printeren og manipulere dens bevægelsesmønster og mængden af ler, der kommer ud af dysen, har jeg skabt en unik tekstur og formsprog i keramikken. Jeg brugte derefter teksturen og formsproget på overflader og objekter i en rumlig kontekst. Jeg ville gerne have at mit projekt illustrerede potentialet i at kombinere 3D-print og keramik, og manifesterede det i former som bevæger sig i sfæren mellem designobjekt og arkitektoniske byggeelementer.

Hvad motiverede dig til at lave netop dette projekt?
Jeg var motiveret af alle de muligheder der ligger i 3D-printet keramik. 3D-print teknikken gør det muligt at arbejde med helt unikke former og objekter hver gang man printer, uden at bryde produktionen op – noget de traditionelle produktionsmetoder i keramik ikke rummer på samme måde. Gennem næsten hele min kandidat har jeg arbejdet med 3D-printet keramik, men det var første gang jeg havde mulighed for at arbejde i stor skala. Jeg er meget fascineret af teknikken og synes det er spændende at være med til at undersøge hvad den kan i forhold til keramik.

Når der kommer så mange nye digitale teknikker, skal man nogen gange minde sig selv om at designere og kunsthåndværkere stadig har mulighed for at være involverede i arbejdsprocessen. Håndværk eller personligt præg behøver ikke forsvinde bare fordi det er en maskine der arbejder. Det er en drivkraft for mig i mit arbejde med 3D-printet keramik konstant at involvere mig og indgå i et samspil med maskinen. Og så at keramikken og de materielle kvaliteter skal styre arbejdet mere end teknikken skal.

Hvordan tilføjer dit projekt noget nyt til det felt eller område, du har beskæftiget dig med?
Som nævnt er 3D-printet keramik generelt et ret nyt og uudforsket felt. Bare inden for de sidste 5 år er der sket rigtig meget. Men min måde at arbejde med 3D-printeren, hvor jeg hele tiden sætter mit eget præg på resultaterne, åbner op for at maskinen kan fungere som et stykke værktøj både i selve håndværket, såvel som i en produktion af unika designobjekter. 

Hvor kan du forestille dig at dit afgangsprojekt vil gøre en forskel?
Jeg håber at mit afgangsprojekt kan være med til at inspirere både designere og arkitekter til at bruge keramik på en ny måde. 

Hvilke metoder har du brugt for at udvikle dit projekt?
I starten af projektet tog den tekniske del meget tid – installationen af 3D-printeren og at få den til at gøre det, jeg gerne ville have den til. Resten af tiden er gået med at kortlægge mulighederne med 3D-printeren og keramikken. Jeg har arbejdet med forskellige dysestørrelser, manipuleret lufttrykket, ændret på hvor hurtigt printeren kører og hvor meget materiale der kommer ud af dysen, osv. Først har jeg lavet forsøg og tests i porcelæn, og bagefter har jeg arbejdet i større skala. 

Hvad er den sjoveste og den sværeste del af at arbejde med design på den måde du gør?
Det sjoveste er også nogle gange det sværeste: Kombinationen af keramikken og det tekniske. Der er nogle gange rigtig meget ”trial and error” når man arbejder med et materiale som keramik, som skal styres af en maskine. Ind imellem er der lange dage med computer- og maskinarbejde, hvor jeg som keramiker måske er mere vant til at have hænderne nede i materialet. Så kan jeg godt spørge mig selv, hvorfor jeg gør det... men jeg kan simpelthen ikke lade være! Resultaterne er bare alt for fascinerende.

Kan du se udviklings-/jobmuligheder i dit afgangsprojekt?
Jeg håber på at kunne forske i 3D-printet keramik, og gerne arbejde mere med hvordan det kan bruges i arkitektur. Jeg vil gerne arbejde videre med, hvordan jeg kan modificere det som printeren gør og stadig holde de keramiske kvaliteter i spil.

Hvad oplever du er din største styrke som færdiguddannet arkitekt/designer fra KADK?
Jeg har lært rigtig meget om at arbejde med en designproces, arbejde fokuseret og være drevet. Jeg har selvfølgelig også fået en masse viden teknisk og praktisk om 3D-print og mange andre digitale værktøj, som jeg kan bruge i mit arbejde med keramik. 

Hvor ser du dig selv professionelt om fem år?
Om fem år er jeg forhåbentlig i gang med at forske og lave en ph.d. Jeg har min egen virksomhed og arbejder med mit eget design og sammen med arkitekter for at udvikle brugen af keramik i arkitektur.