Kig ind i arkitektens kreative hjerne

Dato
28.11.2019
Kategori
Forskning og innovation

Biennale med europæiske arkitekter viser, hvordan kunstneriske overvejelser spiller ind, når arkitekter arbejder med både konkret problemløsning og fabulerende værker. 

WORKS+WORDS 2019 er en tankevækkende udstilling om kunstnerisk udvikling inden for arkitekturen. Her åbner KADK dørene ind til de tanker, som markante arkitekter gør sig, mens de skaber bygninger, byer og landskaber.

De udstillende arkitekter kommer fra otte lande i Europa, og gennem værkerne og den tilhørende udstillingsavis reflekterer arkitekterne over, hvordan og hvorfor resultatet er fremkommet. Som en ledetråd for udstillingen er de blevet bedt om at forholde sig FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Dermed bliver udstillingen en samlet refleksion over forholdet mellem mennesker, natur og bygninger.

Et undersøgende univers
KADK arbejder i sine uddannelser og forskning med kunstnerisk udvikling som en af hjørnestenene og vil med udstillingen vise, hvordan kunstneriske processer kan befrugte byggeri og produktion og være med til at komme med bud på løsning af samfundsproblemer. 

Dette er ikke udstillingen, hvor man kan se modeller og skitser for de kommende årtiers boligbyggeri langs københavnske havnefronter – med altaner og parkeringskældre. Snarere træder man ind i et legende og undersøgende univers.

De 30 indslag handler om, hvordan arkitektur kan intervenere positivt i verden, og bevæger sig fra det fabulerende til det mere nøgternt beskrivende. I den første kategori finder man eksempelvis Anne Romme og Jacob Sebastian Bangs ’Nova Insula Utopia’: modeller og skitser til en flydende ø i science fiction-design, hvor en ny verden kan tage sin begyndelse efter klimakatastrofen.

Anne Romme & Jacob Sebastian Bang: Nove Insula Utopia

 I den anden kategori optræder fx Sarah Wigglesworths billedfortælling om huset på Orchard Street i London, der blev bygget som et eksperiment og gennem årtier har været et levende prøvehus for arkitektoniske ideer.
 
'A House Like Me'

Arkitekt Nicolai Bo Andersens udstillede værk er et helt enkelt hus i skala en til fem. Bygget udelukkende i træ. Med høj tagrejsning og en stram geometri af synlige trækonstruktioner indvendigt. Er det moderne eller gammeldags? Fremsynet eller tilbageskuende? 

Som andre indslag på denne udstilling er huset et statement. En refleksion over arkitektens praksis og ansvar i Antropocæn – den epoke i historien, hvor menneskets aktiviteter permanent har ændret livet på kloden. 

Huset er bygget med bæredygtige materialer og et æstetisk udtryk, som er modstandsdygtigt overfor skiftende luner i kulturen. Et stille værk. Huse skal ikke larme, mener arkitekten, men være karakterfulde rammer om menneskers liv, og for Nicolai Bo Andersen er værket et svar på, hvordan vi kan tage bedre hånd om jordens ressourcer. Titlen er ’A House Like Me’ antyder, at huset minder om et menneske. Med hud (træbeklædningen) og skelet (de synlige indvendige bærekonstruktioner). 

Nicolai Bo Andersen: A House Like Me

”Hvis et hus minder om et menneske, kan det være, at vi er mere tilbøjelige til at passe godt på det”, siger Nicolai Bo Andersen, der er leder af kandidatprogrammet i Kulturarv, Transformation og Restaurering.

Om udstillingen
Udstillingen er kurateret af Peter Bertram, Christina Capetillo og Anders Abraham, der efter open call har udvalgt 26 indslag i kategorierne realiseret værk, forslag eller grundforskning. Desuden er fire internationalt anerkendte og erfarne arkitekter blevet inviteret til at udstille. Foruden Sarah Wigglesworth er det Peter Märkli, Francesca Torzo og Günther Vogt.  

Works+Words er en biennale, som skal udvikle sig for gang for gang. For to år siden var der inviteret nordiske arkitekter, denne gang er det europæiske, og næste gang bliver det arkitekter fra hele verden.