Kig med indenfor på SuperFormLab – Designskolens nye laboratorium for keramikdesign og 3D-formgivning

Dato
15.03.2012
Kategori
Forskning og innovation

SuperFormLab er Kunstakademiets Designskoles nyeste satsning – et splinternyt værksted til eksperimenter og innovation. I 2011 flyttede Designskolen til Holmen, og her blev SuperFormLab skabt som et avanceret værksted for 3D-formgivning med fokus på eksperimenter i materialer som keramik, gips, beton og glas. Vi har taget et kig indenfor i værkstedet, hvor studerende, undervisere og forskere sammen skaber nye muligheder og designløsninger til alt lige fra kroppen over spisestuebordet til arkitekturen.

Den røde snor til SuperFormLab blev klippet i 2011, og i januar 2012 har de første af Designskolens kandidater lavet deres afgangsprojekter i værkstedet, der ligger på Refshalevej på Holmen. Tæt på skolens Campus, men også i sit helt eget miljø. Men hvad er der specielt ved værkstedet, hvor ovne står side om side med avanceret computerteknologi? Vi mødte underviserne Martin Bodilsen Kaldahl og Bente Skjøttgaard og forsker Flemming Tvede Hansen til en rundvisning på laboratoriet:

Materialeeksperimenter er udgangspunktet for designprocessen
"SuperFormLab kan ses som et laboratorium, hvor det eksperimenterende samspil med materialerne er med til at skabe nye tilgange til designløsninger. Samtidig lærer de studerende ikke kun om teknikker og materialer – de lærer en særlig måde at undersøge og arbejde med design på", forklarer Flemming Tvede Hansen.

Den eksperimenterende tilgang betyder, at uddannelsen på SuperFormLab hele tiden er i udvikling: "Vi tilbyder en anden måde at arbejde med designprocessen og keramikken på end den klassiske uddannelse. De studerende bliver ikke kun introduceret til traditionelle teknikker og materialer. En afgørende del af metoden på SuperFormLab er at lære de studerende at udvikle deres egne teknikker og materialer gennem eksperimenter og derigennem udvikle repræsentative eksempler på, hvad der er muligt, og hvordan. Det handler om at skabe mulighedsrum og opdage nye potentialer, der kan bidrage til designløsninger, hvad enten de er rettet mod industriel produktion eller en anden form for nyskabende selvstændigt kunstnerisk udtryk. Undervisningen på SuperFormLab er derfor værkstedsbaseret, dvs. at designprocessen foregår i værkstedet i et samspil mellem materialer og teknikker – og ikke kun ved tegnebordet", fortæller underviser Martin Bodilsen Kaldahl.

Der skabes med andre ord nye designs ved hjælp af nye eksperimenterende tilgange. ”Som studerende præger du SuperFormLab, idet du sammen med undervisere og forskere skaber udvikling og innovation. De designforslag, du bidrager til gennem arbejdet med materialer og teknikker, kan være løsninger i alle skalaforhold – til kroppen, til bordet eller til arkitekturen”, siger Martin Bodilsen Kaldahl.

På SuperFormLab vil man møde mange forskellige eksempler på eksperimenter med materialer. Det kan være eksperimenter med ekstrudering eller udvikling af glasur:

Eksperimenter med ekstrudering
SuperFormLab's ekstruderingsmaskine skubber automatisk ler ud gennem profiler udviklet individuelt af de studerende. Dette giver mulighed for at forme leret med hænderne undervejs i processen eller efterfølgende.

Tv: Ekstruderingsmaskinen i funktion. Th: Jaakko Hyvärinen har udviklet sit eget redskab
Jaakko Hyvärinen med ekstruderingsredskab

Ekstruderingsmaskinen er for nylig blevet benyttet af nyuddannede Josephine Thygesen og Mille Brinck Lange i deres afgangsprojektet "Rum Under Grund" – en udsmykning til den københavnske metro. Læs mere om projektet på folio.

Tv: Prototyper i brændt keramik fra projektet "Rum under Grund" Th: Visualisering af placering i metroen fra samme projekt.
Forskellige eksperimenter med råstoffers smeltepunkt ved 1280 C undersøges og diskuteres ifm. udvikling af glasur.

Keramiske materialer og computerteknologi
På SuperFormLab er det keramiske materiale omdrejningspunktet, men der arbejdes ligeledes med beton, gips og glas (fusing, slumping og planglas). Derudover spiller den digitale dimension en afgørende rolle, og de studerende ses som en slags 'nye, opdaterede håndværkere', der formår at knytte det digitale sammen med materialet.

"Det digitale opfattes på SuperFormLab også som et materiale, dvs. at brugen af computerteknologi ikke bare benyttes, men også undersøges og udvikles gennem en eksperimenterende brug af software og Rapid Prototyping – alt sammen igen med henblik på at afdække nye muligheder og løsninger i designprocessen. SuperFormLab har til dette formål bl.a. anskaffet hardware, der gør det muligt at printe 3D-digitale former direkte i det keramiske materiale", forklarer Flemming Tvede Hansen.

I efteråret 2011 blev de studerende undervist i et projektforløb med titlen "Eksperiment og digital teknologi". Her afprøvedes forskelligt software, der bl.a. muliggjorde brugen af simulering som designredskab (se nedenstående filmklip). Efterfølgende prøvede de studerende kræfter med CNC-fræsning af et 3D-snapshot for at afdække CNC-fræsningens muligheder for at bidrage med mønster og spor.

Simulering som designredskab
Tv: CNC-fræsning af 3D-snapshot fra Real-Flow Th: Aftrykket af CNC-fræsningen overføres til det keramiske materiale.

Samarbejdsprojekter
SuperFormLab satser også på en høj grad af samarbejde med forskellige virksomheder og institutioner – nationalt og internationalt. F.eks. arbejder SuperFormLab sammen med virksomheder som Kähler, Muuto, Normann Copenhagen, Wienerberger Tegl og Petersen Tegl.

"Samarbejdsprojekterne kan både inspirere til nye eksperimenter med materialer og teknikker og medvirke til at bringe innovation til industrierne. De studerende har i disse studieforløb mulighed for både at danne sig et mere præcist billede af den industrielle virkelighed og øve sig i at etablere et frugtbart udviklingssamarbejde med en virksomhed, så alles kompetencer udnyttes og udvikles bedst muligt", siger Bente Skjøttgaard.

Tv: Gennemgang med Kähler om nytænkning af tekanden Th: Kander af Marie Thilde Pedersen fra samarbejdet med Kähler.
Studerendes eksperimenter fra samarbejdet BRICKWORK med virksomheden Petersen Tegl.

Forskningsbaseret undervisning
Som nævnt er undervisningen SuperFormLab værkstedsbaseret, men den er også forskningsbaseret, idet SuperFormLab indgår i et tæt samarbejde med forskningen på Kunstakademiets Designskole (jf. forskningsklyngen Form:Lab) og nyder godt af de mere selvstændige forskningsprojekter, der også finder sted i SuperFormLab’s værksteder. (Læs mere om Form:Lab her)

"Et særligt fokus rettes mod at integrere digital teknologi i arbejdet med leret på en måde, der udnytter den viden, man som keramiker har, om netop sit materiale. Indfaldsvinklen til 3D-digital formgivning er baseret på det digitale medies egen evne til at generere form (generativt software) og til at agere som en legende og inspirerende medspiller – og ikke på mediets evne til at konstruere en forudbestemt form. Det kan f.eks. handle om, hvordan håndens bevægelse kan være med til at understøtte den digitale formgivning ved at udnytte en wii-mote – eller det kan være et eksperiment omhandlende samspillet mellem digital simulering af væske og flydende porcelæn", fortæller Flemming Tvede Hansen

Tv: Eksperiment med en wii-mote og responderende 3D-digital grafik. Th: Resultatet er overført til en prototype i ABS-plastic.
Real Flow Animation by Flemming Tvede Hansen Experiment in connection with the phd project "Material-driven 3d digital form giving. Experimental use and integration of digital media in the field of ceramics"
Tv: Eksperiment omhandlende samspillet mellem digital simulering af væske og flydende porcelæn. Th: Det færdige resultat.
Eksperiment omhandlende samspillet mellem digital simulering af væske og flydende porcelæn.

Bag om SuperFormLab's filosofi
SuperFormLab er også udtryk for en reflekterende og filosofisk tilgang til designprocessen. Bag metoderne på SuperFormLab ligger der et ønske om, at ideen (dvs. hjernens aktivitet) og den konkrete udførelse (dvs. håndens arbejde) foregår som én sammenhængende proces:

"Designprocessen angribes som regel først og fremmest af tanken/idéen – dvs. hjernens aktivitet. Denne måde at tilgå designprocessen på er de seneste år blevet understøttet kraftigt af computerteknologien. Men den øgede brug af computerteknologi har samtidig resulteret i et stort behov for tilstedeværelsen af den taktile dimension, i såvel designprocessen som det færdige resultat. Og derfor har SuperFormLab netop fokus på at involvere håndens arbejde – i form af interventionen med materialet – i designprocessen, og at dette afspejles i produktet. På SuperFormLab arbejdes der med andre ord på et stadie, hvor håndens og hjernens arbejde integreres i et dynamisk samspil ud fra en idé om, at den direkte fysiske og taktile interaktion med et materiale muliggør en særlig måde at idéudvikle og tænke på. Dette handler ikke kun om udviklingen af den bagvedliggende ide med det konkrete produkt, men også om den kontekst produktet skal indgå i", forklarer Flemming Tvede Hansen.

SuperFormLab i punktform

  • Laboratorium for plastiske materialer: beton, gips, ler, glas, bygningsglas, mønstre på glas (f.eks. storskala serigrafi på glas, coating, energirigtig anvendelse af glas, tegl mm.)
  • Testmiljø for formudvikling og innovation inden for konstruktionsmæssige elementer: byggekomponenter i forskellig skala i keramik/glas mm.
  • Værksted for integration af den kunstneriske anvendelse af keramik/glas i arkitektur i meget bred forstand. Herunder decideret kunstnerisk udsmykning i arkitektur (bygningsudsmykning, dekoration, vægge, gulve, udendørs facader mm.)
  • Værksted og laboratorium for anvendelse af keramik, glas og beslægtede materialer i produktsammenhæng, herunder højteknologisk keramik og glas.
  • Laboratorium for eksperimentel brug og integration af digital teknologi i designprocessen med det formål at overføre og transformere erfaring og viden indenfor brugen af plastiske materialer.
  • Laboratorium for en række eksterne erhvervs- og samarbejdsrelationer, større netværk og nye internationale samarbejder.