Kreative karrierespor: Idégenerering i opfinderværkstedet
Kandidater fra KADK får idéer, afprøver nyt og genopfinder metoder og processer. De skaber en unik værdi, uanset om de starter egen virksomhed, arbejder i det private erhvervsliv eller for staten og kommunerne. Mød konsulent og opfinderrådgiver Rune Rex, som arbejder for Teknologisk Institut, og læs om hans job og vejen dertil.
Mit arbejde går i store træk ud på
...at træne og uddanne individer, organisationer og virksomheder i at udvikle, syreteste og bringe gode ideer til markedet.
Som opfinderrådgiver træner jeg almindelige mennesker i at arbejde med ideer
Hvordan kan man gøre sine ideer bedre og teste dem – og sætte dem i værk med den forretningsmodel, der giver mest mening? Derudover leder jeg vores idé- og prototypeværksted, der er en del af det globale FABLAB-netværk. Alle har adgang til digitale fremstillingsmetoder såsom 3D-print og laserskæring og bliver oplært i selv at bruge værkstedet. Og så underviser jeg i kreative processer på universiteter, hvor jeg arbejder med at få designtænkning ind, så de lærer at arbejde mere strategisk med ideer.
Tværfaglighed er et nøgleord hos os
Jeg er den eneste designer i vores team af otte mennesker, der blandt andet indeholder en ingeniør, en biolog, en skolelærer, en journalist og en CBS-uddannet. Jeg er ret vild med den bredde af fagligheder, og det ligger godt i tråd med det, jeg lærte på KADK. Jeg mener, at fremtidens designer skal kunne facilitere processer og være kulturskabende – ikke sidde i en kælder og tegne flere lysestager, ingen har brug for.
Jeg startede egen virksomhed
...på andet semester af designskolen. Jeg har aldrig villet sidde og lave ren kunst – mit arbejde skal have en relevans for resten af verden. Derfor har jeg altid kastet mig over mange projekter og startet et par virksomheder. Da jeg var færdig med min uddannelse, startede jeg en producerende designvirksomhed, der havde butik på Vesterbro og produktion flere steder i verden – blandt andet Kina. De erfaringer er guld værd i den stilling, jeg sidder i.
Som rådgiver har jeg stor nytte af min baggrund i industrielt design
Jeg træner folk, der har fået idéer, i at tænke visuelt og hurtigt få testet ideen bl.a. med tidlige prototyper, som de kan bruge til at validere ideens potentiale. Jeg bruger principperne fra Design Thinking til både rådgivning og undervisning, fordi det fungerer så godt til at flytte og udvikle ideer og mennesker.
Mit råd til de studerende er simpelt
Vent ikke, til du er færdig på skolen, med at involvere dig i virkeligheden. Du er nødt til at få opbygget din profil og dit erfaringsgrundlag, hvis du vil arbejdeinden for design- og innovationsbranchen.
Få en samarbejdspartner fra KADK
På KADK er erhvervslivet en tæt samarbejdspartner. Skolen har en lang tradition for parløb med de virksomheder og institutioner, der har glæde af vores studerende og kandidaters kompetencer. Der er mange muligheder for at samarbejde med en studerende fra KADK: