Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Kreative karrierespor: Moderne kunst kræver opfindsomhed

Dato
14.05.2016
Kategori
Samarbejde og erhverv

Kandidater fra KADK får idéer, afprøver nyt og genopfinder metoder og processer. De skaber en unik værdi, uanset om de starter egen virksomhed, arbejder i det private erhvervsliv eller for staten og kommunerne. Mød konservator for samtidskunst og skulptur Kathrine Segel, som arbejder for Statens Museum for Kunst, og læs om hendes job og vejen dertil. 

”Publikum er ret interesserede i mange af de nyere værker, og det slider på dem.”
Kathrine Segel

Konservering af moderne kunst
...adskiller sig ved, at kunstneren tit er i live. Det betyder, at vi kan være i dialog med kunstneren om værkerne i stedet for at analysere os frem til, hvad vi gør, når et værk beskadiges eller bare ældes. 

Jeg bruger meget tid på
...klargøring af værker til udstillinger enten her eller til udlån på andre museer. Jeg laver også et væld af tilstandsrapporter, som er en visuel gennemgang af et værk. De garanterer, at værket har været i en bestemt tilstand, da vi modtog eller afsendte det. Og det kan blive vigtigt, hvis der sker skader. 

Kathrine Segel, konservator på Statens Museum for Kunst

Publikum er ret interesserede
...i mange af de nyere værker, og det slider på dem.  Så der er meget daglig vedligeholdelse af samlingen for os. 

Vi er to konservatorer
... i min afdeling, og vi arbejder med alle mulige materialer. Lige nu har vi blandt andet værker i gips, bronze, neonrør og en masse plast- og skummaterialer. Det stiller krav til vores opfindsomhed, for det er umuligt for os at være eksperter i alle materialer, og mange af materialerne er ikke just langtidsholdbare. Eksempelvis har vi et værk med neonlys, og der kan vi ikke sætte os til at bøje manglende neonrør, så vi må ud og finde kompetencerne. 

Det er lidt et drømmejob
...for der er ikke mange værksteder i Danmark, der arbejder med moderne kunst. Jeg er meget glad for at være på en stor institution, for andre steder arbejder man mere med praktisk konservering, mens jeg også bruger tid på papirarbejde. Det synes jeg er rigtig spændende, og det har også givet mig mulighed for at forske ind imellem. 

Jeg har altid interesseret mig for moderne kunst
...så jeg sørgede for at komme i praktik på et museum med en moderne samling og finde arbejde både herhjemme og internationalt, der drejede sig om moderne kunst. Jeg arbejdede med en masse materialer, jeg ikke var uddannet til, og efterhånden ledte det til et job på Statens Museum for Kunst. 

Man skal ikke begrænse sig af
...om man har læst det ene eller det andet. Nogle gange kan man få et job, som bare ”lugter lidt af fisk”, og så leder det til noget andet. Så vær åben over for mulighederne, faget giver, så kan du nå mange spændende steder hen.

Få en samarbejdspartner fra KADK
På KADK er erhvervslivet en tæt samarbejdspartner. Skolen har en lang tradition for parløb med de virksomheder og institutioner, der har glæde af vores studerende og kandidaters kompetencer. Der er mange muligheder for at samarbejde med en studerende fra KADK: