Ny forskning: Design fra en måges perspektiv

Dato
05.11.2014
Kategori
Forskning og innovation

Hvad kan måger lære os om, hvordan vi skal lave design? Eller hvad kan tingene selv lære os? Ph.d.-projekt fra Kunstakademiets Designskole foreslår en helt ny måde at tænke design på, hvor brugeren ikke er i centrum.

I sit ph.d.-projekt ”Design Events – On explorations of a non-anthropocentric framework in design” foreslår designer Li Jönsson, at designere tænker anderledes. I stedet for at sætte brugeren først, som det er tilfældet i ”brugerdreven design”, eller fokusere på designobjektet, som er den traditionelle tilgang til design, foreslår hun en tilgang til designprocesser, der ikke sætter brugeren i centrum, men derimod den fælles og foranderlige verden som dyr, mennesker og ting udgør.

Li Jönsson udtaler: ”I tider, hvor menneskelig aktivitet truer biodiversiteten og er årsag til klimforandringer, er det vigtigt at se på produktionen af designobjekter fra et andet perspektiv end menneskets alene. Jeg ønsker at finde bedre måder, hvor på der kan opstå udvekslinger mellem de forandringer, der foregår f.eks. mellem mennesker og dyr og mellem mennesker og objekter. Men hvordan gør vi det? Det er spørgsmål, jeg forsøger at belyse, men også en praksis jeg prøver at eksemplificere i min afhandling”.

Hun har prøvet at udforske forholdet mellem mennesket – og i dette tilfælde dyr - i et projekt med titlen ”Urban Animals & Us”, som har involveret noget temmelig usædvanligt, nemlig Helsingørs havmåger. Igennem eksperimentet arbejdede et designteam sammen med et plejehjem, hvor de udviklede nogle interaktive objekter, som kunne hjælpe med til at etablere nye relationer mellem ældre, fuglene – og dem selv. De udviklede nogle fuglekameraer, som gav fuglene mulighed for at filme og kontrollere et videokamera. Ideen var – bogstavelig talt – at skabe et fugleperspektiv på det lokale område. De udviklede også en fugle-fløjte, et fløjteagtigt instrument, hvor udgående lyde mimer lyde fra andre fugle, som f.eks. krager. Her ønskede de at undersøge forholdet mellem fugle og mennesker, som opstod uden f.eks. at indelukke fugle i fuglebure eller zoologiske haver. På de måde udforskes og udvides forholdene mellem mennesker og dyr igennem design.

Ved at tage dette “ikke-menneskelige” perspektiv ønsker Li Jönsson ikke at udslette menneskets perspektiv, men snarere at udvikle måden vi overvejer økologi og bæredygtighed på ved at mindske den ontologiske forskel mellem mennesker og ikke-mennesker.

Hun siger: ”Ikke overraskende, så fremstår det ikke-menneskelige meget tydeligt i økologiske diskurser. For at relatere dette til design, så er en vej frem måske ikke at arbejde med spørgsmålet om at ”skabe bevidsthed om problemerne”, sådan som aktuelle designprojekter gør det, men derimod om at praktisere hvordan bevidstheden kan opstå i en selv. Designeksperimenter i dag foregår som regel inden for værkstedets velkendte rammer. For mig er det virkelig vigtigt, at vi involverer os i og eksponerer os mod hverdagens etik.”

Noget, der især har overrasket Li Jönsson, da hun lavede afhandlingen, er, at designforskningen stadig har mangler i forhold til at forbinde teori og praksis. Hun håber, at hendes afhandling kan bidrage lidt til at løfte denne store opgave for designforskningen. Hun har selv primært taget afsæt i STS (Science and Technology Studies), feministisk teori og traditioner for eksperimentel design.

Fakta 
Forsvaret finder sted den 7. november 2014 kl. 13:00 i aud. 90.2.01 bygning 90, Fabrikmestervej 10, 1437 København K. Forsvaret er offentligt.

Kontakt
Li Jönsson: M: + 45 31 33 36 54; E: ljo@dkds.dk Forsknings- og pressemedarbejder Inge Henningsen: M: 4170 1533; E: inge.henningsen@kadk.dk