Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Priser til tværfaglige KADK'ere

Dato
16.06.2015
Kategori
Samarbejde og erhverv

Fredag den 12. juni uddelte Albertsen Fonden årets fondspriser ved en prisoverrækkelse på KADK. Priserne for 2015 gik til en underviser, en nyuddannet og en gruppe studerende – alle fra KADK’s Institut for Bygningskunst og Design.

Der var fokus på møbler og design, der rækker over fagligheder og ud i verden omkring sig, da Albertsen Fonden 12. juni overrakte årets priser. Fondens priser går til nytænkende design og håndværksmæssigt formgivning af høj kvalitet.

”Meget af det bedste design, der er skabt, er fremelsket i grænselandet mellem håndværk, kunst, analytisk tilgang til opgaven – og ikke mindst fordomsfrit samarbejde mellem fagligheder…"
Albertsen Fonden
Prisoverrækkelse

"Vi synes derfor, at det er interessant og opmuntrende, at der på fællesinstituttet Bygningskunst og Design, som alle prismodtagerne er en del af, synes at være skabt et rum for fornyende samarbejde, som kan være til inspiration for den samlede skole…"

Sådan lagde Peter Bysted fra Fondens bestyrelse ud med at begrunde, hvorfor man netop havde valgt at tildele alle årets priser til nutænkende profiler fra KADK’s Institut for Bygningskunst og Design:

"Dagens prismodtagere repræsenterer på hver deres måde en uimponeret vilje til at udfordre myten og til at revitalisere dansk møbeldesign”.

De glade prismodtagere

Underviser Thomas Alken modtog en pris på 100.000 kr., for sin evne til at bringe det bedste frem i skolens studerende, og for sit dedikerede bidrag til at skabe samarbejde på tværs af fagretninger. I motiveringen lød det blandt andet: 

"I en tid, hvor akademisering af de kreative uddannelser af nogle opleves som en trussel, står Thomas med egenskaber, der kan bidrage til at skabe et stærkt bindeled mellem klassisk designfaglighed og de udviklingsmuligheder, som forskningsbaseret uddannelse kan skabe."

1/3
Underviser Thomas Alken modtager sin pris
Ellinor Ericsson modtager sin pris
Repræsentanter for de studerende modtager prisen

Ellinor Ericsson, nyuddannet designer, modtog en pris på 50.000 kr. for sin evne til at samarbejde på tværs af værksteder og specialer, og for sin begavede brug af designfagets værktøjskasse. I Fondens motivering lød det: "Ellinor er som nyuddannet en af de studerende, der aktivt og med succes har udnyttet mulighederne, der ligger i en fleksibel og modulær uddannelse. Hun har vist evne til samarbejde og har været åben for studiets udviklende muligheder - bl.a. via sine studier på tværs af værksteder og specialer.

Fjorten studerende, Anne Brandhøj Hansen, Emil Krøyer, Camilla Wedelboe Monsrud, Christian Juhl Christensen, Emil Ottar Riise, Eva Marie Mathiesen Fly, Jieun Yoo,  Mads Peter Sætter-Lassen,  Morten Husum Nielsen,  Bettina Ångström Nelson, Carina Ellegaard Jacobsen, Mathias Hejgaard Wiik, Michele Armellini og Nanna Kiil, modtog 50.000 kr. for et tæt og inspirerende samarbejde om et fælles studieprojekt, der blev præsenteret på årets Milano-messe.

I motiveringen lød det: "Projektet har styrket tværfaglige samarbejdsrelationer - både inden for KADK og eksternt, hvor særligt virksomheden Sika-Design har været en vigtig samarbejdspartner. Med prisen udtrykker vi i fonden et håb om, at gruppen vil fortsætte deres samarbejde om nye projekter og sende et signal om, at evnen til radikal fornyelse af uddannelserne i virkeligheden ligger hos de studerende."

Vi ønsker tillykke til prismodtagerne.