Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Skoleåbning med fokus på talent og arbejdsro

Dato
01.09.2017
Kategori
Indblik

Talent forpligter - men det kræver også arbejdsro at folde talentet ud. Sådan lød budskaberne, da KADK 1. september skød skoleåret i gang med en festlig åbning for studerende og medarbejdere. 

”Talent inden for jeres områder er eftertragtet af mange, men kun de få forundt. I skal fejre, at I har det. Men I skal også huske, at det forpligter. Det forpligter til ikke at være fedtet med det og ville beskytte det, og det forpligter til at udrette noget”. 

Sådan lød ordene fra rektor Lene Dammand Lund på en solrig septemberdag, hvor medarbejdere og studerende fra de tre skoler og 268 nye arkitekt- og designstuderende var samlet for at fejre starten på et nyt skoleår på KADK. 

Talent som den røde tråd
Og fokus på talent gik også igen som en rød tråd i gæstetaler, uddannelses- og forskningsminister Søren Pinds tale på åbningsdagen. 

”Den tillid, man har vist jer, ved at optage jer her på KADK, forpligter. For i de kommende år skal I bidrage med at tænke kreativt, smart og på tværs af felter”, sagde ministeren, der understregede, at den teknologiske udvikling stiller nye krav og åbner nye muligheder for fremtidens arkitekter, designere og konservatorer: 

”Vi skal sørge for, at der er personer i vores fællesskab, der hjælper os til at gribe fremtiden. For fremtidens teknologi rummer fantastiske muligheder. Derfor skal vi selvfølgelig have personer med en stærk teknologisk og naturvidenskabelig faglighed. Personer, der kan kode. Personer der er dygtige til matematik. Men vi har også brug for nysgerrige, omstillingsparate og kreative kandidater. Alt det, som vi ikke kan automatisere”.

Årets gæstetaler var uddannelses- og forskningsminister Søren Pind
Rektor Lene Dammand Lund bød velkommen til et nyt skoleår

Nye kompetencer kræver arbejdsro
Men det kræver arbejdsro at folde sit talent ud og tilegne sig nye kompetencer. Og den er der brug for på KADK efter et år, hvor reformer og udviklingsarbejde i vidt omfang har sat dagsordenen og trukket på såvel medarbejdere som studerendes kræfter. Det vil bestyrelsen arbejde målrettet for at sikre, sagde bestyrelsesformand Mette Lis Andersen: 

”Den ro er nødvendig for, at I kan bruge jeres tid på det, der er vigtigst: Jeres forskning, jeres undervisning og ikke mindst jeres studier. For det er det vigtigste. Ikke bare for KADK som institution, men for det samfund I skal ud og virke i som færdige arkitekter, designere og konservatorer, og det samfund I som undervisere og forskere kontinuerligt skal være i dialog med og bidrage til med ny viden og forskning.” 

Medarbejdere og studerende er KADK's rygrad
Det budskab mødte stor opbakning fra rektor Lene Dammand Lund, der sluttede sin tale af med at fremhæve medarbejdere og studerende som KADK’s rygrad og helt store styrke: 

”Ud over at være de førende inden for jeres felt, så er I også kendetegnet ved jeres enorme engagement. Lad os gøre hvad vi kan, studerende og medarbejdere, for at forløse alle talenter i det kommende studieår – og lad os fokusere på det, vi er bedst til: At skabe de bedste uddannelser og studerende i hele DK!” 

Talerne blev bundet sammen af musikalske indslag leveret af Kristen Seier Landro og Kristof Gasio - studerende fra ’naboskolen’ Rytmisk Musikkonservatorium. Dagen sluttede med den spektakulære ’Canal Crossing’-event, hvor de nye studerende traditionen tro krydsede kanalen i hjemmebyggede fartøjer af mere eller mindre stabil karakter. 

Foto: Agnes Saaby Thomsen