Stærke KADK-finalister til Danish Design Award

Dato
25.03.2020
Kategori
Uddannelse og studieliv

Fire nyuddannede kandidater fra KADK har med tre innovative projekter sikret  sig en plads i finalen ved dette års Danish Design Award i kategorien ”Young Talent”. De fire finalister har blik for brug af nye teknologier og byder ind med løsninger på de klimaudfordringer, verden står over for.

KADK ligger stærkt i feltet til Danmarks førende designpris: En 3D-printet tøjkollektion af nedbrydeligt bioplast filament, en pakkeservice der skal minimere trafik og forurening i byer og et redskab til ansigtsgenkendelse, der gør det muligt at kommunikere igennem sin egen personlige skrifttype. Alle tre designløsninger er med i opløbet til en Danish Design Award i den prestigefulde kategori "Young Talent", hvor der i år er nomineret fem finalister i alt. 

Det samlede felt til dette års Danish Design Awards er vidt forskellige, men repræsenterer de positive kræfter der findes i design, siger juryformand Christina Halskov.


 
“Løsningerne indgyder tillid til, at positive forandringer er mulige og viser designernes gå-på-mod til at løse klimaudfordringer, konflikter mellem mennesker, tilgodese menneskers behov, skabe muligheder for inspirerende læring, bryde med vanetænkning og innovere, eksempelvis ved at bruge kunstig intelligens med mennesket og planeten i fokus.”
Christina Halskov, designer og juryformand ved Danish Design Award

Bæredygtig pakkelevering via metroen
Med projektet ’Choreography of Logistics - The Architecture of the Consumer Society’ vil de to KADK-kandidater Jana Possehn og Meggan Collins skabe en mere grøn infrastruktur i byerne: Pakker skal leveres via metroen. Ved at bruge det eksisterende metronetværk til distribution af pakker i ydertimerne og deres halvtomme underjordiske cykelparkeringer som pakkecentraler, kan vi nedbringe antallet af lastbiler og dermed være med til at reducere forureningen i byen.  

Det sagde juryen
”De to designere har betragtet leveringssystemet fra et makroperspektiv på en nyskabende måde. Løsningen er imponerende gennemarbejdet. For eksempel er de lykkedes med at designe afleveringsstationer, der naturligt bliver en del af byens landskab og bidrager positivt til livet i byerne. De har involveret samarbejdspartnere og brugt deres fælles evner på en måde, der gør deres løsning meget stærk.”

Jana Possehn og Meggan Collins, Choreography of Logistics - The Architecture of the Consumer Society’

3D-printet tøjkollektion i komposterbart materiale bidrager til udviklingen af en grønnere modeindustri
’Eureka! Eureka!’ er navnet på den 3D-printede tøjkollektion nyuddannede designer Mats Beckman har skabt.

Modeindustrien er en af de helt store globale klimasyndere. Derfor har Mats udforsket mulighederne i et nyt bæredygtigt materiale koblet med traditionelt japansk håndværk og den nyeste teknologi inden for 3D-print.

Ved hjælp af en 3D-pen og komposterbart bioplast-filament har Mats skabt en tøjkollektion, som kan smides på kompostbunken og formulde uden at efterlade nævneværdige aftryk på klimaet.

Mats Beckmans eksperimentelle projekt udstikker en mulig retning for, hvordan modeindustrien er nødt til at tænke innovativt og kreativt for at finde bæredygtige løsninger på sine iboende miljømæssige udfordringer. 

Det sagde juryen
”Hvorfor udforsker Versace ikke dette på runway’en? Her ser vi en designer, der virkelig prøver at nytænke en meget forurenende industri på en positiv måde. Mats fusionerer et traditionelt håndværk med en ny teknologi på en innovativ måde. Han opfordrer os til at udforske materialer og se på et håndværk på en anden måde. ... Kollektionen er en udforskning af og en konceptuel idé til, hvordan vi kan fremstille tøj i fremtiden”.

Mats Beckman, Eureka! Eureka!

Verdens første følelses-sensitive skrifttype
I designløsningen ’FaceType: Emotionally-Sensitive Variable Type in Gestural Game Space’ har designkandidat Adam Lenzinger kombineret skriftdesign, spekulativ sprogvidenskab og kreativ kodning og skabt verdens første følelses-sensitive skrifttype. 

Ved hjælp af et redskab til ansigtsgenkendelse, som Adam har udviklet til projektet, kan computeren - via sit kamera og i realtid - oversætte følelserne der afspejles i afsenderens ansigtsudtryk: Ser afsenderen fx glad, overrasket eller vred ud, afspejles det i den måde skriften gengives hos modtageren. Således bringer FaceType ”face” tilbage i ”typeface”, og giver skriftsproget en ekstra 'samtale-dimension'.

Ved at lave en kobling mellem det menneskelige og det digitale, taler Adam direkte ind i en innovativ STEAM-dagsorden.

Det siger juryen
Vi kommunikerer så meget på skrift i dag, og det at tilføje et følelsesmæssigt lag til den kommunikation, er yderst interessant. Designeren integrerer og genererer noget velkendt på en ny måde, der er fascinerende. Skrifttyperne ser godt ud og ansigtsgenkendelsen fungerer virkelig godt.

 
Adam Lenzinger, Facetype

Innovative designløsninger til et samfund i forandring
Alle tre projekter repræsenterer, den måde KADK arbejder med design.

”Vi er meget stolte af de mange finalister fra KADK der er med i Young Talent kategorien i år. De unge finalister repræsentere på meget fornem vis, den måde vi arbejder med design på KADK. Der er både projekter der stiller skarpt på produkt-, interaktions- og systemdesign. Fælles for projekterne er, at de udfordrer vores vanetænkning og foreslår radikalt anderledes løsninger. For alle løsningerne gælder det at vi bliver nysgerrige fordi projekterne både er kloge og appellerer igennem deres udformning til vores sanser. Jeg håber at de unge designere får en masse positiv opmærksomhed, for vi har mere end nogensinde brug for designere der kan designe nye bæredygtige løsninger til et samfund i forandring.”
Mathilde Aggebo, fagleder på Designskolen

Danish Design Awards finder sted den 2. juni i Industriens Hus.

Vi bruger cookies

KADK bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Statistik-cookies indsamler anonymiserede oplysninger, der hjælper KADK med at forstå hvordan de besøgende bruger vores hjemmeside, og med at gøre brugeroplevelsen så god som muligt.
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand