Udnævnelse skaber synlighed omkring spilforskning på KADK

Dato
24.10.2016
Kategori
Forskning og innovation

Lektor ved KADK, ph.d. i computerspil Jesper Juul, er netop blevet udnævnt "Distinguished Scholar" af The Digital Games Research Association (DiGRA). DiGRA er den største og mest indflydelsesrige internationale organisation for forskere i computerspil. Vi har spurgt, hvad udnævnelsen betyder for Jesper Juul og for KADK. 

Hvad indebærer udnævnelsen til Distinguished Scholer for DiGRA?  

”Først og fremmest er det en anerkendelse af det arbejde, jeg har lavet for organisationen DiGRA, men det er selvfølgelig også en anerkendelse af det arbejde, jeg har lavet for at udvikle selve computerspilsfeltet.  Spilforskningsområdet, og det community der er vokset op omkring det, har gennemgået en enorm udvikling de seneste år. Det gælder blandt andet udvikling af tidsskrifter, men også udviklingen af spildesign- og spilforsknings-uddannelser - her i blandt uddannelsen her på KADK. Udnævnelsen forpligter også i den for stand, at jeg fremover skal bidrage til at udbrede kendskabet til feltet og stå til rådighed for organisationen og andre interessenter med rådgivning og vejledning”.  

Marie Vardal: Bikss

Hvilken betydning kan udnævnelsen få for spilforskningsmiljøet på KADK?  

”Det er klart, at det betyder noget for KADK's synlighed på computerspilfeltet. Sådan en anerkendelse betyder, at der både nationalt og internationalt skabes større synlighed omkring, at vi her på KADK arbejder med spil og spiludvikling på et højt niveau. Det er vigtigt, for vi har en helt særlig profil, hvor vi med vores visuelle og kunstneriske fokus, adskiller os væsentligt fra mange andre mere traditionelle spiluddannelser. Den forskel skal vi gøre opmærksom på, og her hjælper en blåstempling fra en organisation som DiGRA”. 

Hvilke områder inden for spilforskning forventer du dig mest af i den nærmeste fremtid, og hvordan vurderer du KADK's rolle her?  

”Der er et voksende fokus på de mere eksperimenterende computerspil, som vil og kan noget helt andet, end det vi hidtil har set. Det er for eksempel spil som det om den iranske revolution i 1979 og spillet om kønsskifte og kønsidentitet eksempler på. Den type spil kommer tættere på noget, man kan kalde kunstprojekter, og den udvikling er derfor særligt interessant for en skole som vores, der netop har en kunstnerisk profil. De spil er i fuld gang med at transformere feltet og viser sig som stærke alternativer til de meget kommercielle og ikke mindst meget dyre spil. Det er en spændende udvikling, som vi ikke bare skal følge, men også byde aktivt ind til”.