Unge designere kan skabe unikke nicher på arbejdsmarkedet

Dato
05.07.2018
Kategori
KADK Indblik

Designkandidat fra KADK Emilie Dissing Wiehe har skabt sin helt egen niche med stærke og sanselige produkter til mennesker med demens. Hun er et godt eksempel på, hvordan unge designere kan finde fodfæste på arbejdsmarkedet og bidrage til velfærd og vækst ved at gå deres helt egne veje. 

Den er lille og rund og ligner ved første øjekast en helt almindelig omend smukt og stilfuldt designet pude. Kører man hænderne over stoffets bløde overflade, sker der imidlertid noget uventet. Puden vækkes til live, og beroligende lyde og musiske toner flyder fra dens indre som en stille lindrende symfoni. 

Puden, der bærer navnet Inmu, er skabt til mennesker med demens, og den løb med prisen i den prestigefulde kategori Healthy Life ved dette års Danish Design Awards. 

Bag det nu prisbelønnede design står kandidat fra KADK Emilie Dissing Wiehe og firmaet Inmutouch – en virksomhed der specialiserer sig i at udvikle løsninger til mennesker med demenssygdomme. Og det er langt fra tilfældigt, at Inmutouch i sin tid hyrede netop Emilie Dissing Wiehe som designer og medudvikler af Inmu-puden.

Inmu-puden skal skabe ro og velvære for demente. Foto: Inmutech

En værdig æstetik til voksne mennesker
Emilie Dissing Wiehe begyndte allerede under sit studie at arbejde målrettet med demensdesign og hendes afgangsprojekt ’RO’ - tre specialdesignede produkter til mennesker med demenssygdomme - blev belønnet med en Danish Design Award i kategorien Young Talent. Med demenspuden inmu har hun gjort det igen – denne gang som del af det team, der udgør Inmutouch.  

For Emilie Dissing Wiehe begyndte den karrierevej at tage form, da hendes egen morfar blev ramt af demenssygdom, og hun fik et personligt indblik i den verden, de demensramte møder, når de flytter på plejehjem. 

”Jeg så, at der blev gjort en stor indsats for at stimulere og berolige de demenssyge, der ofte er plaget af forvirring og stor rastløshed og i mange tilfælde også af angst og uro. Men jeg blev overrasket over de produkter, der blev taget i brug: Bamser, dukker og kuglerammeagtige aktivitetsfigurer i stærke farver. Produkterne havde typisk et meget institutionsagtigt og barnligt udtryk, som jeg havde svært ved at få til at hænge sammen med min morfars og andre ældres behov og præferencer,” siger Emilie Dissing Wiehe. 

Et uopdyrket marked gav nye muligheder
Hun så en mulighed for at sætte sine kompetencer som designer i spil og skabe produkter, der kunne gøre en reel og betydningsfuld forskel for en gruppe mennesker med særlige behov. Men hun så også noget andet. Et relativt uopdyrket marked, der syntes at savne æstetiske løsninger af høj kvalitet.

”Det vigtige for mig var at skabe brugbare, funktionelle produkter, som kunne bidrage med aktivitet og stimuli i den dementes liv, men som også havde et modent og æstetisk udtryk. De skulle passe ind i et voksent menneskes hjem uden at skæmme eller stikke ud som barnlige eller institutionsagtige. De skulle være værdige,” siger Emilie Dissing Wiehe, som til sit afgangsprojekt skabte tre specialdesignede produkter målrettet demente: En sansestimulerende tyngeplaid, som favner kroppen og giver tryghed, en aktiveringsskulptur, der kan aktivere rastløse hænder, og en uro, der kan fange flygtige øjeblikke og skabe ro i nuet. 

1/3
FAVN - sansestimulerende tyngdeplaid
(U)RO - Fænomenfanger
HÅNDGRIBELIG - sanselig aktivitetsskulptur

Fra freelancer til fuldtidsansat

Og Emilie Dissing Wiehe havde helt ret, da hun så et marked for netop den type produkter. Hendes afgangskollektion blev beskrevet i flere landsdækkende medier, hvor stifterne bag firmaet Inmutouch øje på hende. ”Jeg blev først hyret ind som freelancedesigner på inmu-puden, der på det tidspunkt allerede var på tegnebrættet og er en idé født af ingeniøren Anders Hansen og hans kone Toni Marquard. Men vi fandt hurtigt ud af, at vi er et rigtigt godt match og deler den samme ambition om at tilføre demensplejen en anden værdighed og kvalitet. Så jeg blev ansat på fuld tid sidste sommer,” siger Emilie Dissing Wiehe og fortsætter:

”Vi er et lille team, der arbejder tæt sammen på tværs af vores fagligheder og forstår at kombinere vores forskellige kompetencer. Netop det tværfaglige arbejde er helt utroligt spændende, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at vores produkter netop løfter sig, fordi vi er så opmærksomme på at komme hele vejen rundt. Højteknologiske løsninger bliver først rigtig spændende, når de gives et udtryk og en brugervenlighed, der appellerer til og giver mening for brugeren. Det har vi hele tiden for øje,” siger Emilie.

Med designprodukter til demente har Emilie Dissing Wiehe skabt sig en unik niche på arbejdsmarkedet. Foto: Inmutouch

"For mig er det rent menneskeligt enormt givende at mærke, hvordan jeg som designer kan være med til at gøre en helt konkret forskel for en gruppe mennesker. Men det giver mig også rent fagligt en tyngde og et ståsted, at jeg har specialiseret og dygtiggjort mig inden for et specifikt felt. Det er ligesom blevet min særlige niche, og jeg kan mærke, at der bliver lyttet til mig, fordi jeg har vist, at design kan spille en ganske afgørende rolle på det her felt.”

En niche med muligheder
Historien om Emilie Dissing Wiehe er historien om en ung designer, der med succes har formået at etablere sin helt egen niche og ad den vej indgå nye og driftige samarbejder på et marked i hastig vækst. Og det er i stigende grad den vej, de nyuddannede designere skal gå, når de skal etablere sig og finde fodfæste på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mathilde Aggebo, der er fagleder på Designskolen. 

”Der er i dag få faste stillinger i designbranchen, som genbesættes, når en medarbejder træder af. Derfor skal langt de fleste ud og skabe deres eget job. De skal enten starte egen virksomhed eller skabe en niche i en større virksomhed. Det er én af de betingelser i designbranchen, som vi klæder de nye kandidater på til at møde. Og det er Emilies karrierevej et stærkt og godt eksempel på,” siger Mathilde Aggebo.