Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Om programmet

Specialiseringen i Visuelt Design og Interaktion giver dig kvalifikationer til at udfordre og udvikle det visuelle fag i mødet med samfundets udfordringer. Disciplinerne spil- og interaktionsdesign bliver i stigende grad inspireret af forskellige grafiske stilarter, samtidig med at disciplinen grafisk design bliver stadig mere dynamisk og knyttet til interaktive og historiefortællende formater.

Som studerende på programmet Visuelt Design og Interaktion er du fokuseret på flere medier og er optaget af, hvad mennesker gør, når de kommunikerer og interagerer socialt. Det betyder, at vi er interesserede i, hvordan vi kan forbedre vores måde at læse og forstå information, samt hvordan vi bliver engageret både rationelt og emotionelt. Hertil skal vi bruge viden om, hvordan vi læser, hvad den nyeste teknologi kan tilbyde, og hvordan man udvikler forskellige fortællinger med skrifttyper, billeder og interaktion. Vi designer for at skabe nye oplevelser og flytte grænserne for, hvordan vi leger, lærer, kommunikerer og interagerer i en fysisk såvel som en digital verden. Vi bruger materialer, teknologi og formsprog som middel til at skabe noget relevant for andre. 

Derfor vil du som studerende lære om menneskets kognition, perception og adfærd og om visuelle kulturer og samfundets bevægelser. Det kræver lyst til at mestre og være kreativ med teknologier, der driver det visuelle felt. Herunder også at kunne forstå og anvende kunstig intelligens, digitale teknologier, kodning og software som centrale værktøjer for at skabe og være kreativ i en digital tidsalder. 

Som studerende vil du lære de klassiske færdigheder i grafisk design og visuel formgivning, og du vil blive præsenteret for en række forløb omhandlende fx interaktionsdesign, digital design, informationsvisualisering, karakterdesign, spildesign, animation og visuelle og interaktive teknologier. Generelt giver uddannelsen dig rammerne til at bruge denne viden og erfaring til at problemløse og eksperimentere med fagets kerneområde på din egen måde, og du vil løbende opbygge et portfolio af projekter, som du har lavet.

Struktur og opbygning

De tre år er planlagt således, at du som studerende vil arbejde med en stigende grad af selvstændighed til at løse opgaver og afprøve dine potentialer. Cirka en tredjedel af undervisningen er tværgående, som ofte foregår i gruppe med andre designstuderende og med virkelige opgaver i samarbejde med eksterne partnere.

1. år udvikler du dit praktiske, kunstneriske og teoretiske fundament. Her er fokus på at arbejde eksperimenterende og med prototyper på tværs af formål, udtryk og medier. Målet er at lære at anvende teknologier og formsprog, understøttet af relevante perspektiver fra teorier og metoder, som du kan bygge videre på. Du vil komme til at arbejde med mange mindre og større opgaver og eksperimentere med dit eget visuelle output. Dette vil motivere dig til at udforske fagets grænser og vise dig, hvor du har dine evner og interesser indenfor det visuelle felt.   

2. år arbejder du med mere komplekse designløsninger med større fokus på samarbejde med eksterne partnere, typisk også med problemstillinger, der involverer interessenter og målgrupper, som du måske ikke normalt vil arbejde med og for. Fokus er at realisere designløsninger med udgangspunkt i dine kompetencer.

3. år arbejder du på at professionalisere dig bl.a. gennem at realisere et bachelorprojekt – enten alene eller i grupper – hvor du kan fordybe dig i relevante problemstillinger og realisere et designprojekt i fuld skala med de værktøjer og metoder, du har tilegnet dig. Derefter skal du i praktik og vil igennem dette møde med praksis blive stærkere til at forstå dine kompetencer og dine muligheder for at skabe værdi og gøre en forskel.   

Kurser

Visuelt Design og Interaktion indeholder kurser indenfor følgende emner:

  • Visuel kultur og identitet
  • Typografi og skriftdesign
  • Visualisering og informationsdesign
  • Gamification og storytelling
  • Spildesign og visuelle universer
  • UX/UI design og prototyping
  • Creative computing og kunstig intelligens
  • Illustration og moving images
  • Designhistorie, designteori og designmetode
  • Brugertests og evidensbaseret design ved brug af eye-tracking etc.
Forventninger til dig

Du er åben og nysgerrig overfor formgivning, nye teknologier, strømninger, teorier og metoder og vil være med til at påvirke og udvikle det visuelle fagområde. Du ønsker at bruge din interesse for relevante problemstillinger og dagsordener.   

Du har lyst til at arbejde både selvstændigt og med andre om klart definerede såvel som åbne opgaver. Som fremtidig designer skal du være interesseret i at inddrage omverdenen i dit arbejde og kommunikere det du laver så andre kan forstå det.     

Designstudiet er et fuldtidsstudie, der kræver at man er til stede og bidrager til et godt studiemiljø. Designstudiet er også en akademisk bachelor, hvorfor du må være klar til både at læse og skrive om design – og at kunne bruge dette aktivt i dit designarbejde.   

Du har interesse og evner indenfor grafisk og rumlig formforståelse, og du er klar til at give og modtage kritik på dit arbejde som en del af din udvikling som designer.     

Det forventes, at du på forhånd har basiskendskab til noget af det relevante software og programmer, der bruges til at arbejde med vektor, pixels, layout, og 3D samt relevante spil eller interaktionssoftware – eller at du har mod på selv at sætte dig ind i disse. Under studiet skal du løbende dygtiggøre dig, så din tekniske værktøjskasse er opdateret. Du er interesseret i teknologi og i at forholde dig kritisk og kreativt hertil.   

Derudover holder du af at arbejde eksperimenterende og løsningsorienteret med individuelle projekter såvel som gruppeprojekter, hvor opgaverne varierer i omfang og udtryk. 

Sprog

Dansk