Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Om programmet

Produkt+ har to studieretninger “Beklædningsdesign og tekstil” og ”Møbeldesign, rum og materiale”. 

På begge studieretninger opøver de studerende designfaglige færdigheder og udvikler deres faglige ståsted og personlige sprog i mødet med og undersøgelsen af relaterede discipliner. Samtidig udvikler de evnen til at arbejde på tværs af design-disciplinerne og får forståelse for designs samfundsmæssige betydning og potentialer. Under uddannelsen udvikler de studerende kompetencer til at kunne reflektere selvstændigt og foreslå designløsninger på komplekse problemstillinger. Kompetencer som også afprøves i praksis under praktikophold og i samarbejder med eksterne partnere. 

På Produkt+ udfordres det kunstneriske og praktiske hands-on, med udforskning af form, funktion og materialer i mødet med ny teknologi, skiftende kontekster og fokus på bæredygtighed.

Fag og indhold

På ’Beklædningsdesign og tekstil’ vil studerende lære at arbejde fra overordnet koncept til konkret udvikling af form og materialer. Der er undervisning i klassiske discipliner inden for formgivning af beklædning og tekstiler og i at arbejde teoretisk, konceptuelt og eksperimenterende.

Studerende beskæftiger sig med mode som kulturelt fænomen, med beklædning og tekstiler som kommunikation af identitet og tilhørsforhold og med grundlæggende bæredygtige problematikker i relation til mode og tekstilbranchen.

Studerende arbejder med klassiske designværktøjer som tegning, skitsering, drapering og konstruktion, både analogt og digitalt. Samtidig introduceres nye teknologier, herunder 3D-modelering CLO3D. 

På ’Møbeldesign, rum og materiale’ arbejder de studerende i bredden ud fra en undersøgende og eksperimenterende tilgang. De studerende får undervisning i de klassiske discipliner inden for formgivning, ergonomi, statik, materialer, konstruktion, lys og rumlig forståelse. Studerende vil arbejde med projekter der spænder bredt, fra overordnet koncept til konkret udvikling af form, rum og materiale. Der vil være undervisning i at arbejde med grundlæggende bæredygtige problematikker i relation til ny teknologi, nye materialer og innovative designløsninger i både fysiske og digitale medier.

Studerende arbejder med klassiske designværktøjer som tegning, skitsering, modelbygning og konstruktion, både analogt og digitalt. Samtidig introduceres nye teknologier, herunder 3D-modellering f.eks. Grasshopper 3D og udvikling af nye biobaserede kompositter og materialer.    

På Produkt+ deltager de studerende i projektforløb, der i bredden spænder over konceptuelle og kunstneriske designprojekter til projekter, som forholder sig til aktuelle samfundsmæssige udfordringer. Det kan for eksempel være bæredygtig udvikling, lancering af nye metoder, forretningsstrategier eller digitalisering af processer. Den projektbaserede undervisning styrker evnen til kreativ tænkning, til at forstå systemer, til æstetisk vurdering, teknisk forståelse samt originalitet.

Opbygning

På hvert af bacheloruddannelsens seks semestre ligger der ét tværfagligt undervisningsforløb. Her undervises de studerende sammen med hele designårgangen i alment dannende designfag, f.eks. i tilrettelæggelse af analoge og digitale eksperimenter, kunstnerisk formgivning og analyse, akademisk skrivning, verbal og visuel kommunikation, designhistorie og æstetikteori, i designproces og metode, herunder inddragelse af brugerne i en designproces og brugen af analoge og digitale prototyper i en bæredygtig udviklingsproces.

Semesteroversigt: Beklædning og tekstil

1. semester: Krop, skala og materiale
Introduktion til bredden i studieretningen. Det faglige fokus er på områderne form, farve og materiale. Der introduceres til konstruktion i materialer. Semesteret afsluttes med et designprojekt, hvor en beklædningsgenstand konstrueres i materiale. 

2. semester: Kultur, konstruktion og kontekst
I projektet introduceres til skitseringsteknikker, form- og materialeundersøgelser, draperingsteknikker, konstruktion i materiale, kollektionsopbygning og kollektionsoversigt. Semesteret afsluttes med et designprojekt, hvor en mindre beklædningskollektion realiseres. 

3. semester: Etik og bæredygtighed
Studiekreds i bæredygtighed. Kernen i projektet er systemisk tænkning i bæredygtige strategier. I semesteret arbejder studerende individuelt eller i grupper om at skabe bæredygtige systemer for en serie af beklædningsdele eller tekstiler til beklædning. 

4. semester: Identitet og interaktion
I samarbejde med ekstern partner arbejdes med produktionsforståelse, Tech Pack og prototyping af individuelt designprojekt. 

5. semester: Bachelorprojekt
Semesteret indledes med forløbet Portfolio og professionalisering, som forbereder de studerende til at søge praktik. Herefter laver alle studerende bachelorprojekt. 

6. semester: Praktik
 

Semesteroversigt: Møbeldesign, rum og materiale 

1. semester: Krop, skala og materiale
Introduktion til bredden i studieretningen. Semesterets faglige fokus er på områderne lys, form, farve og materiale. Semesteret afsluttes med et designprojekt, hvor et objekt konstrueres i materiale i en rumlig kontekst. 

2. semester: Kultur, konstruktion og kontekst
I semesteret arbejdes med statik. Statik handler om forståelsen for, hvordan kræfter vandrer i en konstruktion ved hhv. statisk og dynamisk kraftpåvirkning. I projektet introduceres skitseringsteknikker, form- og materialeundersøgelser og prototyper i skala, samt principper i statik i møbler og rum. Semesteret afsluttes med et mindre designprojekt, hvor skatikken afprøves i praksis.  

3. semester: Etik og bæredygtighed
Studiekreds i bæredygtighed. Kernen i projektet er systemisk tænkning i bæredygtige strategier. I semesteret arbejder studerende individuelt eller i grupper om at løse en stedspecifik designopgave i et bæredygtigt perspektiv.  

4. semester: Identitet og interaktion
I samarbejde med ekstern partner arbejdes med display, udstillings- og inventardesign i eksisterende interiør.  

5. semester: Bachelorprojekt
Semesteret indledes med forløbet Portfolio og professionalisering som forbereder de studerende til at søge praktik. Herefter laver alle studerende bachelorprojekt. 

6. semester: Praktik

Kurser

På Beklædning og tekstil vil de studerende deltage i kurser indenfor tilskæring og konstruktion, kørekort til syværkstedet og introduktion til forskellige syteknikker, CLO3D, strik, væv, farvelærer, surface design og meget mere. 

På Møbeldesign, rum og materiale vil de studerende deltage i kurser indenfor statik, kørekort til superformlab, metal- og træværkstedet, Rhino, Grasshopper 3D, materialekonstruktioner, polsterworkshop, modelbygning og meget mere.

Sprog

Dansk