Kandidatprogrammets to første semestre rummer typisk et introducerende projektforløb samt et praktikforløb. Tredje semester består som regel i et langt projekt baseret på en samarbejdsrelation til en erhvervspartner. Sidste semester gennemføres i form af kandidatprojektet, hvor der også lægges op til et samarbejde med eksterne parter.
Programmet er tilrettelagt som et studieforløb med forventning til en høj grad af selvstændighed fra den studerendes side.
Den studerende har medindflydelse på udvikling og valg af projektrammer. Den studerende forventes indledningsvist at udforme sin egen studieplan for hele studieforløbet, som efterfølgende godkendes af den programansvarlige.
Målet med programmet er at uddanne studerende på højeste niveau, som er i stand til fremadrettet at indgå professionelt og designmæssigt ledende på det danske såvel som internationale arbejdsmarkeder. Det er målet, at den studerende kan beherske solid designtænkning og formgivningsevne i slutfasen af studiet. En afgørende del af uddannelsen handler om det dynamiske forhold mellem praksis og teoretisk orienteret refleksion som grundlag for at udøve designpraksis.
Programmet søger at udvikle den såkaldte T-formede kandidatprofil, hvor en spids formgivningskompetence kombineres med brede, moderne designkompetencer med vægt på problemudvikling, metodeforståelse, formidling og forståelse af designprofessionen.
Studiet kan desuden have særlig vægt på sociale og miljømæssige værdier i en forbrugs- og anvendelsesmæssig sammenhæng. Det kan ligeledes tage afsæt i det masseproducerede objekts forudsætninger forstået som en kompleks sociologisk, økonomisk ramme. Formålet hermed er at opnå et udvidet syn på designerens placering i en global kontekst med fokus på produktionsprocesser og designstrategier.