Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Om programmet

Programmet er del af arkitektuddannelsens 3-årige bachelorforløb. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.

1/6
Landskabsmodel udstillet i det offentlige rum fra 6. semester. Tema: Bygning til fællesskab. Projekt fra Agger af studiegruppe
Landskabsmodel fra 5. semester. Tema: Furs geologi & mineralindustri. Projekt: Freya Ima, Christoffer Gert, Herman Ingebrethsen
Landskabssnit med indsættelse fra 5. semester. Tema: Furs geologi & mineralindustri. Projekt: F. Ima, C. Gert, H. Ingebrethsen
Begyndende indsættelser fra 1. semester under temaet bosætning. Projekt i Valby af Anton Wolsk Bentzon
Situationsplan med beplantning fra 2. semester. Tema: organisation. Projekt fra Kbh af C.D. Hansson, S.E. Thingholm, T. Klüver
1:1 projekt fra 2. semester under temaet organisation. Projekt fra Helsingborg af studiegruppe
Fag og indhold

På studiet øver man sig i at kunne orkestrere de mange møder mellem kontekst, æstetik, socialitet, teknologi, kunst, økonomi og livsverden så de alle bidrager til vellykket bygningskunst. Trin for trin opbygger man de faglige færdigheder, der sætter den enkelte i stand til at skabe meningsgivende og oplevelsesrig arkitektur.

Vi mener at det er en forudsætning for arkitektur, at den baserer sig på at man forstår og udnytter det konkrete steds muligheder.  Derfor er feltstudier en central del af studierne. Her sætter vi vores forskellige analyseværktøjer i værk, og vi engagere os i den mangfoldige virkelighed, vores arkitektur skal være en del af. Tilbage på tegnesalen danner feltstudiernes grundige registreringer, opmålinger, oplevelser og analyser grundlag for udvikling af semesterets studieprojekter.  

Gennem studieprojekterne opbygger og træner vi de mange forskellige metodiske og kunstneriske greb, der skal til for at kunne bearbejde sted, rum og materialer til arkitektur.

De senere år har de studerende tegnet deres projekter med afsæt i feltarbejder i blandt andet Thy, Nakskov, Fur, København og Kalundborg i Danmark, på Honjima og Kakinokimura i Japan og Maputo i Mozambique.

Ca. en gang om året arrangerer vi studieture i Danmark eller Europa, hvor vi studerer byer, bygningskunst og landskabsarkitektur på stedet og får mulighed for at indleve os i andre samfunds livsformer. 

I løbet af studiet introduceres den studerende til en række teknikker på skolens værksteder som fx gipsstøbning, anvendelse af digitale laserskærere og 3D-print. Man introduceres til brugen af maskiner og værktøj på træ- og metalværkstederne og den dertil hørende sikkerhed. Desuden undervises man i relevante 2D og 3D-tegneprogrammer, samt digitale og analoge tegnings- og renderingsteknikker.

Hver enkelt studerende på programmet udvikler i løbet af studiet en egen og individuel faglig position. Samtidig udvikler man helt afgørende samarbejdskompetencer gennem gruppearbejdet, hvor både de sociale og kunstneriske kompetencer har de bedste vilkår for at gro og folde sig ud. 

En del af undervisningen foregår også som mere individuel tegnebordsundervisning. 

Ofte laver vi tværfaglige samarbejder med fx håndværkerstuderende eller studerende fra universitetet.

Vi inviterer til en løbende samtale på holdene mellem undervisere og studerende om hvad det vil sige at arbejde æstetisk individuelt og i fællesskab, og hvad det indebærer at tage ansvar for hinandens gode studiemiljø. Vi bruger semesterevalueringer som et aktivt redskab til at facilitere denne samtale.

Opbygning

Programmet er opbygget i dialog med bachelorstudiets semestertemaer, under navne som ’Bosætning’, ’Organisation’, ’Materialer’ og ’Æstetik’.

Hvert af de fire semestre består af fire moduler:  Et indledende modul på 7,5 ECTS, som afholdes med resten af årgangen på Arkitektuddannelsen. Derefter følger to sideløbende moduler, et projektmodul på 15 ECTS og tilsvarende IT-kurser for 2,5 ECTS. Hen over hele semesteret følges modulet ’Arkitekturens teori, historie og metode’, der fylder 5 ECTS.

På programmet er der knyttet to undervisere til hvert semester, samt en programunderviser til 'Arkitekturens teori, historie og metode'.

På hver af de tre årgange er der ca. 25 studerende. 1. og 2. år deler stueetagen i Bygning 72, fordelt på en række tegnesale, fordi vi ved at det betyder meget for studiestarten, at man er i tæt dialog med lidt mere erfarne studiekammerater. 3. år sidder fordelt på 2. og 3. sal.

Vi arbejder i og studerer forskellige sociale rum; fra det store rum på tværs af arkitektuddannelsen over tegnesalens mindre rum til bordgruppens og tegnebordets tætte og nære rum. 

På Kompleksitetshåndtering i Praksis afholder vi løbende workshops, studiekredse og vores egne forelæsningsrækker, der informerer projektarbejdet om arkitekturens praksis, æstetik, formgivning, metode og filosofi.

Sprog

Undervisningssproget er dansk. 

Kontakt optagelsesteamet

Kontakt optagelsesteamet

Vil du søge ind på bacheloruddannelsen i arkitektur?