På studiet øver man sig i at kunne orkestrere de mange møder mellem kontekst, æstetik, socialitet, teknologi, kunst, økonomi og livsverden så de alle bidrager til vellykket bygningskunst. Trin for trin opbygger man de faglige færdigheder, der sætter den enkelte i stand til at skabe meningsgivende og oplevelsesrig arkitektur.
Vi mener at det er en forudsætning for arkitektur, at den baserer sig på at man forstår og udnytter det konkrete steds muligheder. Derfor er feltstudier en central del af studierne. Her sætter vi vores forskellige analyseværktøjer i værk, og vi engagere os i den mangfoldige virkelighed, vores arkitektur skal være en del af. Tilbage på tegnesalen danner feltstudiernes grundige registreringer, opmålinger, oplevelser og analyser grundlag for udvikling af semesterets studieprojekter.
Gennem studieprojekterne opbygger og træner vi de mange forskellige metodiske og kunstneriske greb, der skal til for at kunne bearbejde sted, rum og materialer til arkitektur.
De senere år har de studerende tegnet deres projekter med afsæt i feltarbejder i blandt andet Thy, Nakskov, Fur, København og Kalundborg i Danmark, på Honjima og Kakinokimura i Japan og Maputo i Mozambique.
Ca. en gang om året arrangerer vi studieture i Danmark eller Europa, hvor vi studerer byer, bygningskunst og landskabsarkitektur på stedet og får mulighed for at indleve os i andre samfunds livsformer.
I løbet af studiet introduceres den studerende til en række teknikker på skolens værksteder som fx gipsstøbning, anvendelse af digitale laserskærere og 3D-print. Man introduceres til brugen af maskiner og værktøj på træ- og metalværkstederne og den dertil hørende sikkerhed. Desuden undervises man i relevante 2D og 3D-tegneprogrammer, samt digitale og analoge tegnings- og renderingsteknikker.
Hver enkelt studerende på programmet udvikler i løbet af studiet en egen og individuel faglig position. Samtidig udvikler man helt afgørende samarbejdskompetencer gennem gruppearbejdet, hvor både de sociale og kunstneriske kompetencer har de bedste vilkår for at gro og folde sig ud.
En del af undervisningen foregår også som mere individuel tegnebordsundervisning.
Ofte laver vi tværfaglige samarbejder med fx håndværkerstuderende eller studerende fra universitetet.
Vi inviterer til en løbende samtale på holdene mellem undervisere og studerende om hvad det vil sige at arbejde æstetisk individuelt og i fællesskab, og hvad det indebærer at tage ansvar for hinandens gode studiemiljø. Vi bruger semesterevalueringer som et aktivt redskab til at facilitere denne samtale.