I det første semester introducerer vi vores opfattelse af kunstens rolle i arkitekturen. Man arbejder med aktuel problemstilling i en bymæssig kontekst. Man lærer at tænke over et program både som en organisatorisk kompleksitet men også som politisk dagsorden. Vi opfordrer til at man forholder sig konstruktivt kritisk til de hensigter der ligger bag programmerne. Vi lægger i den sammenhæng vægt på at man også undersøger sine redskaber og udfordrer sine forestillinger om hvad et studieprojekt kan være. Eksperiment, selvstændighed og kritik følges af. Opgaven afsluttes med en udstilling af projekterne.
I det andet semester arbejder man med et fælles projekt i 1:1. Man lærer at organisere et komplekst projektforløb med de konkrete og praktiske udfordringer det indebærer. Man arbejder i store og mindre grupper og samler alle undersøgelser og erfaringer i et fælles afsluttende bygningsprojekt.
Man tager afsæt i et givent skitsemateriale og fastlagte rammer for projektets helhed. Det betyder at udviklingen ikke ligger i at opfinde den grundlæggende ideverden men i de måder en given ide bliver realiseret. Man undersøger bygningens tektonik, materialitet, detaljering og rumlige virkning i 1:1.
I det tredje semester arbejder man med et projektforslag i en bykontekst. Vi arbejder med forståelsen af kontekst både som sted og som et komplekst sæt af forhold der påvirker ens arbejde. Opgaven er et hybridt program der bringer forskellige aktiviteter sammen i et bygningsvolumen. Opgaven indeholder et element af selvprogrammering der øver programskrivning inden afgangen.