Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Om programmet

Programmet er del af arkitektuddannelsens 2-årige kandidatforløb. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.

Fag og indhold

Kunst og Arkitektur beskæftiger sig med arkitektur som bygningskunst og arkitektuddannelse som poetik. Vi interesserer os for arkitekturværket og dets forhold til en kulturel kontekst. Vi mener at det er en god måde at lære at tænke i arkitektoniske helheder.

Vi interesserer os den måde andre kunstformer er med til at udvikle vores fag. Vi mener, at man bedre forstår de centrale problemstillinger i vores samtid når man inkluderer kunstens andre fag og de spørgsmål de beskæftiger sig med. Kunsten har altid en politisk dimension. Den bærer vidne om alt det der ikke kan rummes i de normale måder at forstå verdenen. Kunsten udfordrer konsensus.

Hvis man vil udforske arkitekturens muligheder, må man skubbe til grænserne for det konventionelle studieprojekt. At tegne er også en måde at tænke. Derfor undersøger vi betydningen af de arkitektoniske medier i opgaverne. Vi vil gerne hjælpe jer med at finde de redskaber der passer til jeres individuelle arbejdsformer og interesser.

Vores mål er at man lærer at samle de ovenstående forhold i et bygningskunstnerisk udsagn. Vi tror at samfundet mere end nogensinde har brug for arkitekturen.

Opbygning

1. semester: Kunstnerisk Praksis
I det første semester introducerer vi vores opfattelse af kunstens rolle i arkitekturen. Man arbejder med aktuel problemstilling i en bymæssig kontekst. Man lærer at tænke over et program både som en organisatorisk kompleksitet men også som politisk dagsorden. Vi opfordrer til at man forholder sig konstruktivt kritisk til de hensigter der ligger bag programmerne. Vi lægger i den sammenhæng vægt på at man også undersøger sine redskaber og udfordrer sine forestillinger om hvad et studieprojekt kan være. Eksperiment, selvstændighed og kritik følges af. Opgaven afsluttes med en udstilling af projekterne.

2. semester: 1:1
I det andet semester arbejder man med et fælles projekt i 1:1. Man lærer at organisere et komplekst projektforløb med de konkrete og praktiske udfordringer det indebærer. Man arbejder i store og mindre grupper og samler alle undersøgelser og erfaringer i et fælles afsluttende bygningsprojekt. 

Man tager afsæt i et givent skitsemateriale og fastlagte rammer for projektets helhed. Det betyder at udviklingen ikke ligger i at opfinde den grundlæggende ideverden men i de måder en given ide bliver realiseret. Man undersøger bygningens tektonik, materialitet, detaljering og rumlige virkning i 1:1. 

3. semester: Projektforslag
I det tredje semester arbejder man med et projektforslag i en bykontekst. Vi arbejder med forståelsen af kontekst både som sted og som et komplekst sæt af forhold der påvirker ens arbejde. Opgaven er et hybridt program der bringer forskellige aktiviteter sammen i et bygningsvolumen. Opgaven indeholder et element af selvprogrammering der øver programskrivning inden afgangen.

Bøger fra faget Poetik produceret af studerende fra Kandidatprogrammet i kunst og arkitektur
Kurser

Poetik
Formålet med poetikforløbet er at man lærer at udvikle en tekstlig refleksion, der formulerer et personligt fagligt ståsted. Når man som udøvende arkitekt eller kunstner skriver sideløbende med sit kunstneriske arbejde, er den tekst, man producerer, ikke en generel refleksion eller en nøgtern beskrivelse. At skrive og tegne er vævet ind i hinanden som to niveauer i samme praksis, hvorfor man må finde andre måder at skrive på, der står i et tættere forhold til éns egentlige arbejde. Forløbet introducerer eksempler på arkitekter og kunstnere, der har udviklet en tekstpraksis og undersøgt bogmediets muligheder. De studerendes refleksioner over egenproduktion samles til bøger – én for hver semesteropgave. 

I forårssemesteret arbejder 2. semester med 1:1 konstruktionen mens 4. semester tager afgang og derfor ikke laver poetik. I foråret er poetiktemaet altid tektonik. 

I efteråret veksler temaet mellem at være typologi og økologi. Typologi er det sprog arkitekter benytter når de udvikler deres projekter mens økologi er det mest almene verdensbillede i dag. Man beskæftiger sig derfor i forløbet som helhed med relationen mellem sit fag og den verden hvori man virker.

Rejser

Rejser
Vi har tre rejseformer, der skifter mellem de tre semestre inden afgangen.  

I forårssemesteret tager vi på korte endagsture hvor vi besøger relevante virksomheder, værksteder og værker. I efterårssemesteret tager vi på en udlandsrejse hvor vi ser markante nutidige og historiske arkitekturværker.

Det ene efterårssemester ligger rejsemålet i nærheden af Danmark og man kan nå det med tog hvis man ønsker det. Det gør vi for at begrænse de ressourcer vi bruger i forbindelse med rejser. Vi rejser målrettet efter bestemte værker og arkitekter som vi mener at afgørende for vores arkitekturforståelse.

Det andet efterårssemester forlader vi den europæiske horisont og besøger en kultur der, gennem sin arkitektur, tilbyder grundlæggende erfaringer om arkitekturens muligheder.

Sprog

Undervisningen foregår på både dansk og engelsk.

Kontakt optagelsesteamet

Kontakt optagelsesteamet

Overvejer du at søge optagelse på MA i Arkitektur - Kunst og Arkitektur