Undervisningen på Konservatorskolen en blanding af linjeundervisning og fællesundervisning.
Undervisningen på linjerne er tilrettelagt efter de materialegrupper og emner, der typisk hører under de respektive fagområder og er bygget op som kurser af kortere eller længere varighed. Overordnet er undervisningen en ligelig fordeling mellem teori og praktik, hvor der veksles mellem forelæsninger, seminarer, demonstrationer og øvelser. Den skemalagte undervisning suppleres med et antal rapporter samt 2 skriftlige projektopgaver.
Studieåret består af et efterårs- og et forårssemester, hvert på cirka 14 ugers undervisning, der starter hhv. omkring 2. uge i september og 1. uge i februar.
Undervisningen er skemalagt med 18 timers ugentlig lærerbelagt undervisning. Hertil kommer de studerendes eget arbejde, såvel på skolen som hjemme.
Da der er tale om et fuldtidsstudium, må de studerende til enhver tid sikre, at de har mulighed for at møde op alle ugens fem hverdage mellem 9 og 16, hvis undervisningen og andet arbejde kræver dette.
Konservatorskolen forbeholder sig i den forbindelse ret til at ændre på undervisningens placering inden for de angivne kursusuger, hvis dette viser sig nødvendigt.
Undervisningen foregår hovedsaglig i skolens auditorier, værksteder og laboratorier. Lejlighedsvis arbejdes der i forbindelse med projekter på lokaliteter uden for Konservatorskolen. Størsteparten af undervisningen foregår på dansk. Dog afholdes der enkelte kurser og forelæsninger af udenlandske gæstelærere.
Som led i undervisningen arrangeres der i løbet af studietiden rejser og ekskursioner i ind- og udland.
Med henblik på at opnå yderligere praktisk erfaring og kontakt til museumsverdenen opfordres de studerende til i sommerperioderne at supplere Konservatorskolens undervisning med relevant arbejde på museer, konserveringsværksteder eller lignende.
Konservatorskolens bacheloruddannelse indeholder en række kurser, der er fælles for samtlige linjer:
- Generel dokumentation
- Fotografisk dokumentation
- Almen kemi (eksamensfag)
- Polymerkemi og opløsningsmidler
- Præventiv konservering (eksamensfag)
- Farveteori og farvemåling
- Formidling og informationskompetence
- Kulturbevaring