Det siger de studerende om Skrift & Wayfinding

Essay, Skriftdesign som parametrisk håndværk af Kasper Pyndt
Arkitektstuderende Camilla Stig Christensen

"Som studerende på Skrift og Wayfinding har jeg lært at afkode og øge forståelsen for projekters kompleksiteter med en æstetik, som passer til det pågældende sprog, som det projekt nu måtte indgå i. Jeg finder det interessant, hvordan grafik i høj grad kan bruges til at hjælpe folk ind i en stemning og få en direkte opfattelse af og forståelse for, hvad et projekt vil, og hvad det kan, uden at gå på kompromis med en høj kvalitet. Jeg oplever, at programmet søger at uddanne kompetente grafikere og arkitekter, som kan beherske og forene kompleksiteter og tilbyde noget udover det sædvanlige, og jeg synes det er vigtigt at få den tværfaglighed og spænding med, som ligger i afdelingens disciplin.

Efter mit første skriftdesign forløb, hvor jeg tegnede Leo Lunds fiske-skrift, kunne jeg mærke en betydelig forskel i den måde, jeg så detaljer og former på, og det har virkelig genereret et skærpet syn. Jeg kan mærke, at det har påvirket min formforståelse, og bestemt til det bedre! Den oplevelse har været det vildeste, jeg har prøvet i løbet af kandidaten." 

Camilla Stig Christensen, arkitektstuderende

Designstuderende Kasper Pyndt

"I mine øjne optager Skrift og Wayfinding en unik position som studie, da det ikke alene beskæftiger sig med produktionen af typo/grafisk design, men i lige så høj grad med dets fysiske kontekst. Denne fokus på relationen mellem det visuelle produkt og den sammenhæng, det indgår i, er for mig at se studiets allerstørste force. Som konsekvens får det en stærk rodfæstelse i den virkelighed, vi befinder os i, hvilket personligt har hjulpet mig til en dybere og mere kritisk forståelse af min egen praksis.

Skrift og Wayfindings sammensætning af både arkitekter og designere resulterer i et inspirerende studiemiljø, der giver os mulighed for at tilbyde hinanden nye synsvinkler på igangværende projekter samt incitament til at indgå dybere, helhedsorienterede samarbejder. Samarbejder, der indbefatter både det to-dimensionelle og det rumlige."

Kasper Pyndt, designstuderende

Arkitektstuderende Rena Gonatos

"Siden jeg begyndte på arkitektstudiet har det været min plan at beskæftige mig i krydsfeltet mellem arkitektur og grafisk design. Denne tværfaglighed blev især mulig, da jeg påbegyndte min kandidat på programmet Skrift & Grafisk Design. Her fik jeg virkelig lov at arbejde i og opleve synergien mellem de to felter, fremfor at grafikken blot blev en forlængelse af det rumlige.

Jeg er i løbet af mit kandidatforløb blevet undervist i grafiske discipliner, der har været nye for mig, men min arkitektoniske og ofte meget kontekstbestemte tilgang har jeg fået lov at beholde og videreudvikle.

Det at vi på programmet har forskellige faglige tilgange, arkitekter og designere i mellem, ser jeg udelukkende som en mulighed for at tage ved lære af hinanden. Som arkitektstuderende har jeg i høj grad haft øje for konteksten og implementeringen af det grafiske i det rumlige, mens jeg hos mine designmedstuderende har bemærket en skarp sans for detaljen i det todimensionelle og måske også en, til tider, lidt friere tilgang til stoffet.

At se en plantegning som et grafisk element, tvinger en ud over overflødigheden og til at skabe klare greb. At tænke rumligt om et bogstav, tvinger en til at placere det ved siden af andre og tage stilling til de bittesmå detaljer i kontrast og mellemrum, som kan gøre en verden til forskel - i den grafiske såvel som i den arkitektoniske verden. I virkeligheden handler det nok mest om at nedbryde den traditionelle opfattelse af skellet mellem arkitekt og grafiker, og at gribe potentialet i tværfagligheden. Det vil jeg i hvert fald opmuntre til."

Rena Gonatos, arkitektstuderende

Designstuderende Jeppe Pendrup Jørgensen

"Mit fokus på kandidatprogrammet Skrift og Wayfinding har været skriftdesign. Jeg har i denne sammenhæng oplevet et møde med et engageret og kompetent undervisningsteam, der råder over en kæmpe indsigt i skriftteori, skrifthistorie og skriftdesign som håndværk. Den faglige passion man som studerende bliver mødt med, har for mig, virket som en stor personlig motivation i de projekter vi har gennemgået på kandidatprogrammet, og været med til at ophøje min egen faglige viden og fortsatte interesse inde for feltet."

Jeppe Pendrup Jørgensen, designstuderende   

Designstuderende Claire Donohoe

"Jeg oplever, at den rumlige vinkel på grafisk design giver ens arbejde og passion for fagområdet en ekstra dimension. Vi bliver uddannet til at kunne skabe stærkt grafisk design, men også til at kunne forstå og forholde os til den rumlige kontekst, designet skal indgå i.

    Jeg er stor fortaler for kandidatens tværfaglighed, som jeg finder utroligt inspirerende. De to forskellige uddannelsesmæssige baggrunde gør, at vi i samarbejdet kan supplere og inspirere hinanden på en meget givende måde, der giver bredere og mere komplekse projekter."

Claire Donohoe, designstuderende

Et køkkenhave-kit til flygtningelejre. Beholder (plan, snit, opstalt - sammentegnet). Af Rena Gonatos
Skrifttype af Jeppe Pendrup Jørgensen