Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

The dayligt influence on human being

Navn
Amanda Søes Madsen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Design
Program
Spatial Design - Architecture, Design and Interiors
Institut
Bygningskunst og Design
År
2018

 

Nærværende projekt omhandler fokusering på daginstitutionernes mangel på godt og effektiv lys - lys der kan være med til, at øge børns trivsel og kreativitet. Lys er et virkningsfuldt medie til styring af stemning og adfærd, og for institutioner er det en særlig god mulighed for at skabe merværdi. 

Jeg har i den forbindelse, designet en pavillion tilknyttet til børnehuset på Louisiana Museum, der sætter fokus på barnets møde med lyset. En rumlig lysinstallation, der viser forskellige lysprincipper, som kan overføres til hvordan vi kan skabe lys i daginstitutioner?

Lysinstallationen skal inspirerer til, at bruge lyset på en mere levende og inspirerende måde, hvor barnet kan udfolde sig kreativt og styrke hele læringsprocessen ved, at eksperimenterer og intergerer i det rumlige univers af lys.

I lyspavillionen, har jeg designet tre sansestimmulerende rum, hvor det har været vigtigt for mig, at arbejde med lyset, så det ikke opfordrer til en bestemt leg, men som kan understøtte mange forskellige lege. Sanselige rum der imødekommer børnenes skabeevne og fantasi.

 

Jeg har arbejdet med det faktum, hvad lyset gør ved børnene og hvordan jeg kunne bruge lyset som redskab til, at skabe en sanselig oplevelse for børn, der ved, at eksperimenterer og interagerer i lyset, kan udforske farvespektret eller gå på opdagelse, i lysets refleksioner og opfinde refleksionskoder for, at kommunikere med andre børn. 

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål
Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål:
Good health and well-being (3)
Quality education (4)