Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Et arkiv til den glemte verdenskulturarv

Navn
Christian Bencke Nielsen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Arkitektur
Program
Kulturarv, Transformation og Restaurering
Institut
Bygningskunst og Kultur
År
2015

På kanten af det enorme Sahara ligger byen Timbuktu som en sidste forpost inden rejsen gennem ørkenen. Timbuktu var fra ca. 1200-tallet og frem til den marrokanske invasion af byen i slutningen af 1600-tallet et knudepunkt for karavanehandlen, hvor guld og salt var de primære handelsvarer. 

I kølvandet på denne handel fulgte enorm rigdom, som byens skiftende herskere brugte til at etablere Sankore Universitetet. Her ophobedes gennem århundreder en enorm samling af manuskripter, som udover viden om matematik, menneskerettigheder, astrologi og medicin ligeledes indeholder dagbøger og andre kilder der fortæller om livet i de Vestafrikanske kongedømmer før den europæiske kolonisering. 

Manuskipterne blev ved invasioen i 1600-tallet i al hast begravet i ørkenens sand og gemt blandt byens lærde familier. Her lå manuskripterne gemt og glemt indtil borgerkrigen i Mali i 2012, hvor terrorgruppen Ansar Dine indtog Timbuktu og begyndte at destruere byens kulturarv, herunder også en del manuskripter. 

Jeg har villet skabe et arkiv, hvor samlingen kan opbevares, registreres og forskes i, for at formidle en verdenskultuararv som i dag kun ganske få udenfor Timbuktu kender til. Arkivet ligger nedgravet, for at skabe et stabilt klima, hvorfor al lysindtag sker via åbninger i arkivets tagflader.

Jeg har villet bruge sandet, som altid har truet byens eksistens, med omvendt fortegn. Man kan således fylde arkivrummene med sand for at beskytte samlingen mod vandalisme. Sandet bliver herved det lag, som beskytter manuskripterne skulle byen igen falde i hænderne på folk som ønsker at ødelægge vores fælles verdenskulturarv.