Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

facetype

Navn
Adam Lenzinger
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Design
Program
Graphic Communication Design
Institut
Visuelt Design
År
2019
Udmærkelser
Nationalbankens Jubilæums Hæderslegat

Facetype is an experimental project which combines type design, speculative linguistics, and creative coding to produce an emotionally-sensitive variable font controlled by facial gestures. When we communicate with text, we effectively mute all non-verbal communicators in exchange for a crystal lised copy of spoken language. Facial expressions are visual signals typically used to modify verbal communication and establish empathy. This project links a variable font with an open-source AI that can detect and measure facial expressions in real-time. The font contains 5 distinct yet continuous styles that attempt to graphically represent 5 different facial gestures; happy, surprised, sad, angry, and neutral. The gestural interface allows the user to navigate through the font using only facial expressions. FaceType puts the ‘face’ back into typeface.

SKETCHES AND EXPERIMENTS
Variable Font Design in Glyphs
Screenshot from Prototype

Nationalbankens Jubilæums Hæderslegat

"Da Adam påbegyndte sit kandidatstudie på Graphic Communication Design, var det med en stærk kernefaglighed som skiltemaler. Denne faglighed har han taget med sig i sit arbejde på KADK, og mestrer i dag at kombinere den kernefaglighed med de nye tillærte færdighede inden for skriftdesign, programmering og konceptudvikling. Udover at skubbe til grænserne for skriftdesign og visuel kommunikation er Adams afgangsprojekt et strålende eksempel hvor langt man kan nå hvis man altid skubber sig selv, stiller spørgsmål og aldrig hviler i det sikre."