Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Farveafsmitning ved afrensning af Asger Jorns oliemalerier. En undersøgelse af blå og gule farvelag på ni udvalgte malerier

Navn
Manya Lee Jensen
Fagområde
Konservering
Program
Kandidat i Konservering
Institut
Konservering
År
2016

Dette speciale handler om farveafsmitning ved afrensning af ni udvalgte oliemalerier af Asger Jorn.

Specialet tager udgangspunkt i blå og gule farvelag, hvor der ved hjælp af afsmitningstests og analysering af udtagne prøver undersøges, om der kan etableres en sammenhæng mellem en eventuel farveafsmitning og Asger Jorns materialesammensætning. Undersøgelserne udføres dels med en afsmitningstest, hvor der renses med henholdsvis demineraliseret vand og Shellsol D40 og dels ved analysering af udtagne prøver med ATR-FTIR, optisk mikroskopi og SEMEDX.

Specialets problemformulering bygger på empiriske erkendte problemer med moderne oliemaleri – herunder farveafsmitning i forbindelse med overfladerensning. Tidligere forskningsresultater peger på, at årsagen blandt andet kan findes i materialernes egenskaber, hvor man primært ved hjælp af SEM-EDX har observeret og identificeret vandsensitive komponenter på farvelagenes overflade. Specialets resultater viser, at de fleste undersøgte farvelag i Asger Jorns udvalgte malerier viser relativ høj grad af sensitivitet. Især de blå farvelag er sensitive over for både demineraliseret vand og Shellsol D40, hvilket viser, at farveafsmitningen formentligt har en sammenhæng med hydrofile materialeegenskaber og dårlig kohæsion. De gule farvelag udviser generelt mere varierende resultater, og er derfor vanskeligere at konkludere på.

Emneord
Asger Jorn, moderne oliemalerier, farveafsmitning, vandsensitive oliemalerier, hydrolyse og oxidation, dårlig kohæsion, pigmentvolumenkoncentration (PVC), ultramarinblåt, kadmiumgult, zinkhvidt.