Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Historiens Fremtid

Navn
Michael Leeson
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Arkitektur
År
2015

Nyt Kulturhistorisk Museum, Arkiv og Magasin på Møn

Projektet diskuterer og undersøger mødet mellem de gamle karakterfulde rødstensbygninger, der tidligere har dannet ramme for Møns største og vigtigste virksomhed, og indskrivelsen, der skal åbne for et nyt mødested, som danner ramme for et nyt Kulturhistorisk Museum, Arkiv og Magasin. Fabriksbygningerne, der tidligere dannede ramme for en sukkerfabrik, er under omdannelse fra et primitivt erhvervsområde med slidte og rå lokaler, til et center for udviklingserhverv, kultur og fritidsaktiviteter. Som konsekvens af dette overlades et felt indeholdende delvist uprogrammerede volumener og et landskab - som nu står åbent for indtagelse.

Projektet udfordrer og undersøger tanken om en særlig indskrivelse i én af de gamle fabriksbygninger. Indskrivelsen diskuterer og danne ramme for et nyt offentligt domæne, der åbner for nye sociale og kulturelle møder. Projektet fremhæver, sætter fokus på og undersøger erindringen om stedets historie - både gennem udstillingen, men også gennem programmets indskrivelse i og arbejdet med den eksisterende struktur.

Ved etablering af et Kulturhistorisk Museum, Arkiv og Magasin i de historiske fabriksbygninger, spørger projektet til muligheden for en iscenesættelse af rummet og dets hukommelse. Bygningerne fremstår som et arkitektonisk palimpsest; renset, skrabet og raderet, men ikke brugt igen - endnu. Spor fra erindringen, der tegner sig i bygninger og landskab, skal gennem indskrivelsen fremkalde og udvælge forskellige informationer, der tilsammen tegner og indskriver netop dét lag af informationer, der er nødvendigt for en reprogrammering, der aktiverer landskabet ude, feltet imellem og rummet inde.